Håll biblioteken öppna i sommar, stäng åtminstone inte Husby och Skärholmen

Inför sommaren har kulturförvaltningen lagt fram ett besparingsförslag som innebär begränsade öppettider på biblioteken. I flera fall stänger Biblioteken helt, bl a i Husby och Hagsätra.
Mot bakgrund av de senaste veckornas kravaller och bilbränder i dessa stadsdelar undrar jag om det är så klokt att stänga kommunala institutioner under sommarmånaderna. Just nu behöver kommunen öka sin närvaro i de stadsdelar där oron varit som störst och biblioteken är en naturlig träffpunkt som är viktig för alla medborgare.
Stängs lokalerna är det ytterligare en signal om att samhället rustas ned och den känsla av övergivenhet som många vittnat om kan förstärkas.
Jag tänker lyfta frågan i en skrivelse i kommunstyrelsen där jag begär en ökad kommunal närvaro i de utsatta yttertadsområdena. Biblioteken ska snarare ha ökat öppethållande i Husby och Hagsätra än att stängas som nu föreslås.

3 svar till “Håll biblioteken öppna i sommar, stäng åtminstone inte Husby och Skärholmen

  1. Gäller även Gamla stan och Stora Essingen och mitt eget i Hässelby församling det i Åkermyntans C.

  2. Toivo Gustavsson

    Jag tror inte att dom som eldar hus och bilar samt kastar sten på poliser och brandmän sitter speciellt mycket på biblioteket i alla fall.

    • Nej visst inte. Men samhället sänder signaler till alla som bor i områdena om de är under avveckling eller utveckling. Jag tycker samhället ska öka sin närvaro i Husby och Hagsätra.

Lämna en kommentar