Bussar, tunnlar och explosioner

Igår fastnade en buss i Klaratunneln. En gasflaska började läcka och hela tunneln fick stängas av från kl 2 på natten fram till lunch dagen därpå. Tack och lov exploderade gasen inte och ingen kom till skada den här gången. Men sådana här olyckor och andra händer. Enligt SL brinner var hundrade buss någon gång och de nya bränslena är högexplosiva.
Vad skulle hända om en sådan här olycka inträffar i den nu planerade lösningen för Slussen där en hel bussterminal ska sprängas in i Katarinaberget? SL har avvisat lösningen bl a av säkerhetsskäl då ledbussarna tvingas backa ut från hållplatserna inne i bergrummet. Ändå har staden planerat för en tunnellösning i bergrum.
Jag har sagt det förut men upprepar det gärna att det bästa läget för en ny bussterminal är i dess nuvarande läge. Det är säkrare, närmare tunnelbanan och betydligt billigare att genomföra.

5 responses to “Bussar, tunnlar och explosioner

  1. Toivo Gustavsson

    Jag håller fullständigt med. Politikerna i Stockholms län och stad har fått dille på alla tunnlar. Det gäller inte minst den planerade förbifarten. Vansinnigt!

  2. Krister Isaksson

    SL ska köra buss i Förbifarten, lite längre än Slussens bussterminal. Vad tycker du om det? Kanske dags att skrota den också?

    • Det finns problem med alla tunnlar utifrån detta perspektiv. Därför är en stor del av kostnaderna för dylika projekt just säkerheten. I fallet med Katarinaberget har SL avvisat lösningen men staden planerar att genomföra den ändå. Är inte det märkligt?

  3. Krister Isaksson

    Nej inte särskilt märkligt, SL rådfrågas men dikterar och villkorar inte stads- och trafikplanering. Märkligt i min värld är Förbifarten…

  4. Man ska komma ihåg att bussterminalen ligger under en överdäckning i samtliga alternativ som har föreslagits för Slussen. Kanske inte så kul att befinna sig på eller i överdäckningen vid en explosion.

    Förbifarten har en tunnel som är 60 gånger så lång som bussterminalens. Rekommenderar länken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s