Albano

Albanoområdet är ett av Stockholms viktigaste bostadsprojekt, det är tänkt att tillföra runt 1000 studentlägenheter. I maj var planen 800 men vi socialdemokrater har lyckats få upp talet, även om vi är övertygade om att det skulle kunna bli ännu fler studentbostäder. Det här är ett axplock av vad vi sagt i nämnden 2011:

Albanoområdet kommer att bilda en tydlig länk mellan Stockholms universitet och Kungliga tekniska högskolan, en länk som kommer att präglas av studentliv och akademiska miljöer. Det är bra för Stockholm som universitetsstad. Närheten till den vackra och viktiga Nationalstadsparkens unika miljöer kommer att ge området en unik och attraktiv karaktär.

 

Albanoprojektet är inte bara ett positivt tillskott av bostäder och akademiska lokaler till Stockholm, det är en nödvändig utveckling av Stockholm som universitetsstad.  I Stockholm finns idag cirka 80 000 studenter men bara 12 000 studentbostäder. Det finns en stor risk att bostadssituationen i vår stad blir, eller kanske redan är, en flaskhals som gör att drivna studenter och forskare väljer bort Stockholm. Om inte staden tar krafttag för att åtgärda studentbostadskrisen och skapa en fungerande arbetsmarknad i vår stad riskerar Stockholm att stå inför akademikerbrist på arbetsmarknaden redan år 2030. Det är en risk staden inte har råd att ta.

 

Enligt dagens planer kommer Albanoområdet att innehålla 1000 student- och forskarlägenheter. Det är ett välkommet och nödvändigt tillskott, men det är långt ifrån tillräckligt. Staden bör mot den bakgrunden undersöka möjligheterna att öka antalet studentlägenheter i området. Inom ramen för planen bör minst 1500 studentlägenheter kunna rymmas.

 

Det planerade Albano-området har potential att bli ett spännande centrum för kunskap och kreativitet i Stockholm. Det bildar en naturlig länk mellan Campus Frescati, Nya Karolinska och KTH men i planen saknas lösningar för hur kommunikationerna i området och mellan de olika kunskapscentrumen ska knytas ihop. De boende i området kommer att vara forskare och studenter och man räknar med att mer än 70% kommer att vara beroende av kollektivtrafik. Det gör trafikförutsättningarna för Albano unika och lämpade för att testa nya hållbara transportmedel. Möjligheterna för att testa nya former av klimatsmarta kollektiva trafikmedel bör testas i Albano.

 

Annonser

One response to “Albano

  1. Pingback: Tar Albano universitetet till staden? | Tomas Rudin

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s