Näringslivet sågar nya Slussen, dags att bygga inom gällande plan

Jag har länge argumenterat emot stadens förslag till ny detaljplan för Slussen. De bärande argumenten är att ekonomin i projektet är i fritt fall, kollektivtrafiken försämras och en gammaldags lösning med en åttafilig bil-led in emot Skeppsbron. Att projektet dessutom tar 8 år att förverkliga med stora påfrestningar på trafik och framkomlighet för resenärer. Men som bekant förlorades slaget om nya Slussen i kommunfullmäktige. Med tre rösters marginal drev den borgerliga majoriteten igenom förslaget till ny detaljplan trots alla allvarliga invändningar och frågetecken.
Den nya detaljplanen upphävdes i november förra året av mark och miljödomstolen och nu väntar staden på besked från mark- och miljööverdomstolen. En historia för sig som kommer kräva mycket granskning då staden betalat överklagande sakägare för att dra tillbaka sina invändningar. Förhoppningsvis kommer domstolen inte ta hänsyn till denna ekonomiska transaktion utan istället pröva lagligheten i förslaget i förhållande till idag gällande regler och detaljplaner.
Nu är emellertid projektet försenat och risken är stor för ytterligare förseningar längre fram i andra instanser. Om planen vinner laga kraft kommer nuvarande trafiklösning vid Slussen rivas och under åtta år därefter upphör en av Stockholms viktigaste trafikhjärtan att slå och istället kommer ca 300.000 personer dagligen få utstå kraftiga omläggningar och förseningar.
Nu reagerar tunga representanter för svenskt näringsliv och rekommenderar att staden istället bygger om Slussen inom gällande detaljplan. I en artikel i DN skriver flera tunga representanter och begär ett omtag utifrån nu gällande detaljplan. Då kan projektet genomföras på halva tiden och till halva kostnaden. Ett sådant förslag har t ex presenterats ev den sk arbetsmodellen plan-B. Poängen med en sådan lösning är att nu gällande detaljplan har mycket tillåtande byggrätter och volymer vilket medger en modern lösning med helt nya ytor och lokaler för alla de funktioner som idag planeras för på platsen, och mer därtill. Den nu gällande detaljplanen är t o m mindre reglerande än den nya i fråga om vilka funktioner som kan inrymmas i en ny anläggning.
Näringslivets reaktion är mycket viktig att ta på största allvar. Även Stockholms handelskammare har framfört allvarlig kritik mot det nya förslaget men hittills utan gehör från Stockholm stad.
Det håller inte. Om svenskt näringsliv varnar för att konsekvenserna för företagen blir för stora ekonomiskt och praktiskt under ombyggnadstid och genomförande måste staden ta ett steg tillbaka och överväga ett omtag. Vi socialdemokrater har sträckt ut en hand till Sten Nordin och moderaterna och erbjudit oss att samverka kring ett omtag för att vinna tid. Det är dags nu att göra det och min hand är fortsatt utsträckt. Låt oss göra det här rätt tillsammans. Låt oss till exempel utreda vad ett alternativ för Slussen inom gällande detaljplan skulle innebära ekonomiskt och praktiskt. Jag har lagt ett sådant utredningsförslag i kommunstyrelsen och det finns ingen tid att förlora. Sten, lägg den politiska prestigen åt sidan, jag ska göra detsamma. Låt oss lyssna på näringslivets vädjan att snabbt bygga om Slussen men snabbare och mer ekonomiskt.

2 responses to “Näringslivet sågar nya Slussen, dags att bygga inom gällande plan

  1. Pingback: Näringslivet sågar nya Slussen, dags att bygga inom gällande plan | Tomas Rudin

  2. Toivo Gustavsson

    Som inflyttad ”bonnläpp” från västsverige sedan 43 år kan jag sedan länge konstatera att stockholmspolitiker ur alla läger är handlingsförlamade i två viktiga frågor. Slussen och förbifart Stockholm. Speciellt det senare är redan en katastrof. Den borde ha funnits sedan minst trettiofem år tillbaka. Jag har nu lutat mig tillbaka i filosofisk uppgivenhet inför båda företeelserna.
    Är numera vare sig sosse eller borgare. Jag säger bara – lycka till!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s