Ge Gröna Lund bygglov för slänggungan omgående

20130307-121838.jpg
Utsikt från Slussen mot Grönan. Nya gungan syns med guld på toppen.

Det har trasslat till sig för Stockholms turismmagnet Gröna Lund. Inför årets sommarsäsong har tivolit byggt en ny åkattraktion, en 100 meter hög slänggunga. Huva!
Men nu har stadsbyggnadskontoret slagit ned på attraktionen och sagt att det krävs bygglov för en sådan konstruktion. Det märkliga med det är väl inte bygglovet i sig utan det faktum att ingen av Gröna Lunds hittillsvarande attraktioner behövt något bygglov. Varken fritt fall eller någon av berg och dalbanorna. De har räknats som en naturlig del av ett nöjesfält, vilket är vad platsen ska användas till enligt kommunens detaljplan.
Nu har alltså byråkratin slagit ned förhoppningar om en roligare sommar på Grönan och det är därför angeläget att staden snabbt ger tivolit ett bygglov eller drar tillbaka sin begäran om ett sådant.
Idag sammanträder Stadsbyggnadsnämnden i Stockholm och jag kommer där ta upp frågan och begära att Gröna Lund snarast får sitt bygglov. Allt annat vore felaktigt mot den praxis som gällt för vår gladaste plats i Stockholm, Gröna Lund.

3 responses to “Ge Gröna Lund bygglov för slänggungan omgående

  1. Mattias Qvarsell

    Helt rätt Thomas. Jag vill utöka gröna lundspolitiken med ett förslag om fri entre och gratis åkband.

  2. Simon Andersson

    Vad har du för utbildning och hur ser ditt CV ut? Jag är nyfiken på vad som krävs för at få sitta som vice ordförande i Stadsbyggnadsnämnden?

    • Hej det krävs ingen särskild utbildning för att vara politiskt förtroendevald. Det som krävs är att du har förtroende från det parti som du företräder.
      Min bakgrund är att jag var Konsumanställd under 1980-talet. Jag har gjort allt man kan föra i en butik och på slutet var jag konsumföreståndare och utbildare. Sen pluggade jag, först på kom-vux och sen på Universitetet, statsvetenskap och nationalekonomi, men det är som sagt inte den utbildningen som gjort mig meriterad för att vara politiker. Utbildning är bra för att skaffa kunskap, men livets skola är många gånger lika viktig.

Kommentera

