Förorterna förlorar framkomlighet när staden planerat för mild vinter

20121205-134803.jpg

Hela natten har det snöat. Mycket. Ett riktigt snöfall. Ett sådant som vi fått de senaste tre vintrarna. Ändå är det samma problem. Inga plogbilar har synts till varken under natten eller morgonen på Farstas gator. Inte ens huvudleden var plogad vid lunch.
Ändå är det inget konstigt med att snön faller i rikliga mängder över hela Stockholm samtidigt. Det är så snö beter sig. Det konstiga är att inte Stockholm planerar för en tillräckligt tilltagen snöröjning då vi är en huvudstad nära Polcirkeln.
Jag har upprepade gånger tagit upp frågan med stadens ansvariga trafikpolitiker att vår framförhållning är för liten och stadens organisation vid snöfall för klen. Men inget har skett. Fortfarande planerar staden för blidvinter och börjar ploga de stora lederna först. Förorternas mindre huvudleder lämnas till sist. Det finmaskiga gatunätet tas först efter flera dagar. Det leder till stora samhällsekonomiska förluster och mängder med problem. När stadsdelsnämnderna hade ansvaret för snöröjningen var det bättre. Då prioriterades alla Stockholmares framkomlighet. Ett tankeexperiment vore att tänka att Söderort och Västerort vore egna kommuner. Tror någon att det då hade fungerat så dåligt som idag, några mil från city? Ett av problemen är att stadens snöröjning är centraliserad och upphandlad med en lägre prioritet för förorternas finmaskiga gatunät.
För ett par år sedan föreslog jag att staden skulle inrätta en snökommision med representanter för medborgare, myndigheter och andra snörika städer som skulle hjälpa oss att bygga en fungerande snöröjning i Stockholm. Den hade varit bra att ha haft nu när vi än en gång inte klarar av att skotta undan den snö som bevisligen kommer varje år. Studera Kiruna, Östersund, Umeå, Helsingfors eller Moskva. De klarar alla av att sköta om sina städer även när det snöar.

5 responses to “Förorterna förlorar framkomlighet när staden planerat för mild vinter

  1. Hur mycket av det här kan förklaras med att mest folk rör sig inne i stan och på det stora lederna och således för första prioritet?

    • Min poäng är att det behövs mer resurser, fler plogbilar, en starkare organisation som likt andra vinterstäder klarar framkomlighet även i glesare områden. Organisationen är för centraliserad och klumpig. Lokala traktorer som t ex fastighetsförvaltare har kan vara med och göra jobbet om viljan finns.

  2. Alltså samma visa i år igen, så bedrövligt. Du har rätt, ingen beredskap i snöröjningen. När den borgerliga majoriteten sänker skatten måste de dra ner på verksamheterna, snöröjningen kommer på undantag igen. Men kostnaderna uppstår på andra ställe pga bilolyckor och brutna ben. Ursinnig är vad man är.
    Ps Ses på S-gruppen på måndag!

  3. Vi skulle haft ett viktigt möte i landstinget kl 9 i morgon. Tre av sex deltagare meddelade att de inte kunde komma fram p g a snöovädret! Märkligt, precis som du skriver Tomas, att stadens moderatstyrda majoritet inte vet att snön kommer nästan varje år. Att den kräver planering och goda resurser!

    Har du f ö sett hur cykelbanorna ser ut t ex över Skanstullsbron? Moderaterna har lovat att prioritera plogning av stomcykelbanorna! Skanstullsbrons cykelbana har inte plogats överhuvudtaget denna vinter………

  4. Stockholm är en väldigt gles stad, vilket straffar sig inte minst på vintern. Per person i staden finns det 2 meter gata, och t o m betydligt mer i kommuner som Solna, Lidingö, Huddinge osv. Det säger sig självt att det tar mer tid att snöröja ett glest område än ett tättbebyggt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s