Smidigt, grönt och valfritt i Stockholmstrafiken

Nästa vecka kommer vårt socialdemokratiska budgetförslag för Stockholm 2013 att offentliggöras. Under veckan som gått har vi presenterat några av de viktiga delarna i vårt förslag. Igår morse pratade jag om ett av våra förslag för att Stockholmstrafiken ska bli smidigare, grönare och med större valfrihet genom att verka för att ett bilpoolserbjudande ska kunna kopplas till SL-kortet (Inslaget kan du se här, cirka 1:40 min in i sändningen). Det förslaget är bara ett av de förslag vi lägger för att minska privatbilismen och skapa fler möjligheter att kombinera trafikslag när du färdas i vår stad.

Stockholmarna ska kunna ta bussen till Gullmarsplan, byta till lånecykeln och köra till Fridhemsplan för att där byta igen och ta tunnelbanan till jobbet i Kista och lite senare bilpoolsbilen för eftermiddagsärendena. Genom att möjligöra ett sådant trafikbeteende möjliggör vi för hållbara trafikval och skapar möjligheter för fler att vara flexibla. Mer tunnelbana är Socialdemokraternas absoluta prioritering. I första hand är tunnelbana till Nacka och till NKS prioriterat. Det är dock ett beslut landstinget måste fatta (och där Moderaterna fortfarande inte kommit till skott) och det finns faktiskt mycket mer vi i Stockholms stad kan göra för att Stockholmstrafiken ska fungera lite bättre och bli lite grönare. Här är några av våra förslag:

  •  För att få en snabb och kostnadseffektiv utbyggnad av lånecykelsystemen ska staden se över möjligheten att konkurrensutsätta dagens system genom att släppa in fler leverantörer på lånecykelmarknaden i Stockholm.
  •  Stockholm stad ska upphandla bilpool centralt för sina anställda. Upphandlingen ska innebära att bilpoolen på kvällar och helger görs tillgängliga för andra stockholmare än de anställda inom Stockholms stad. Bilpoolens bilar ska vara så miljövänliga som möjligt, företrädesvis supermiljöbilar.
  • Gratis parkering för supermiljöbilar i staden. Sedan 1 december 2011 finns avgiftsfri parkering för supermiljöbilar på besöksparkeringar utomhus, och gäller endast fysiska personer. Från och med 1 januari 2013 ska den fria parkeringen för supermiljöbilar gälla också i parkeringshus och även gälla juridiska personer, som exempelvis en bilpool.
  • Staden ska som fastighetsinnehavare och genom bolagen prioritera bilpooler vid fördelning av parkeringsplatser samt möjliggöra bilpoolsparkering i parkeringshus.
  • Staden ska tillsammans med SL se över möjligheterna att koppla ett bilpoolserbjudande till SL-kortet, såsom de gjort i flera städer i Tyskland men också i Göteborg.

2 responses to “Smidigt, grönt och valfritt i Stockholmstrafiken

  1. Pingback: S-budget 2013: Så vill vi bygga Stockholm | Tomas Rudin

  2. Bra förslag, men jag tycker att man även borde befria bilpoolsbilar från p-avgift. Erfarenheterna av bilpooler börjar bli omfattande och utvärderingar visar att bilpooler minskar både bilinnehavet och bilåkandet, dvs de förbättrar framkomligheten och tillgängligheten både till vägnätet och till p-platser.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s