Staden anlitar PR-byrå på löpande räkning för att driva moderat politisk linje

20120925-152356.jpg

Svenska Dagbladet 25/9 2012

Idag avslöjar Svenska dagbladet att en PR-byrå anlitats för att på löpande räkning arbeta för ökad ombildning av allmännytta till bostadsrätter i förorter där försäljningen gått trögt. Från början gick det lätt att hitta villiga hyresgäster som ville göra snabba klipp då moderaterna reade ut hyresrätter i innerstaden eller stadsnära lägen. Men ju längre ut i förorterna som ombildningspolitiken kommit har också motståendet ökat och viljan till ombildning minskat.

Just nu rasar en politisk strid i stadshuset omkring ombildningarna. Frågan är varför moderaterna lägger så mycket av sin kraft på att sälja ut allmännyttan när den så väl behövs för att möta behovet av lägenheter till nyinflyttade och inte minst ungdomar? Moderater raljerar över våra protester i fullmäktige och menar att lägenheterna finns ju kvar men att de i framtiden kan efterfrågas som bostadsrätter. Tyvärr är det många grupper på bostadsmarknaden som inte kan efterfråga bostadsrätter i de prislägen som uppstår i innerstaden och dess närhet.

Att skepsisen mot den förda politiken varit stor och bli allt större ju längre ut i staden man kommer är inte så konstigt med tanke på hur befolkningsstrukturen ser ut. Det är dessutom svårare och i vissa fall omöjligt för den enskilde att göra bra bostadsaffärer när priserna på bostadsrätter inte rusar i höjden längre som förut.

Att då anlita en PR-byrå för att ringa runt till de boende för att övertyga dem om att bilda bostadsrätter är ett mycket märkligt sätt att använda skattemedel på. Medborgarna kan lätt förledas att tro att det är något bra att bilda bostadsrätt i områden där kalkylerna inte talar till de blivande bostadsrättsföreningarnas fördel. PR-byrån har sedan sex år tillbaka koncentrerat sitt arbete på att övertyga medborgare i områden där allmännyttan har stora upprustningsbehov, där prisutvecklingen är långsam, där språkkunskaperna i svenska är mindre och där medborgarna har som störst svårigheter att få bostadslån. Staden kampanjar för en moderat politik i områden där skadan av densamma skulle vara som störst.

Jag har för avsikt att anmäla ärendet till stadens revisorer för granskning. Det kan inte vara meningen att staden ska bekosta dylika kampanjer. Moderaterna borde bekostat en sådan kampanj själva istället för att dölja den bakom kommunens logotyp.

Här är min revisorsanmäan som jag lämnat till revisionskontoret idag:

Stockholm 2012-09-25

 

Till

Revisionskontoret

Hantverkargatan 3A, 1tr

105 35 STOCKHOLM

Till stadens revisorer

Med anledning av dagens avslöjande i Svenska dagbladet att staden anlitat en PR-byrå Veritas för att ringa upp boende i allmännyttans bostadsområden i syfte att övertyga dem om att bilda bostadsrätter vill jag att revisorerna granskar ärendet.

De frågor som jag anser är av särskild betydelse att granska är följande:

  1. Hur har upphandlingen av denna tjänst gått till. Har den skett i konkurrens eller är det en direktupphandling?
  2. Är det en jävsituation som uppstått när en känd fd folkpartistisk partistyrelseledamot, Bijan Fahimi, också är VD för konsultföretaget, som anlitats av den borgerliga majoriteten i stadshuset för att övertyga medborgarna om vitsen med en borgerligt förd politik?
  3. Är det rimligt att staden betalat motsvarande 1875 kr per uppringt samtal under denna 6 år långa kampanj?Står det i rimlig proportion till resultatet av den nu sex år gamla kampanjen?
  4. Kan stadens politiska majoritet använda skattemedel till att på detta sätt understödja kampanjer som närmast har en politisk opinionsbildande karaktär?
  5. På vilket sätt utvärderar staden resultatet av en sådan här PR-insats? Är det att stödet för borgerliga värderingar i områdena ökat eller är det i antalet försålda allmännyttiga lägenheter?

Jag ber om en skyndsam hantering av ärendet då jag har för avsikt att begära extra dagordningspunkter på kommunstyrelsen framöver för att följa ärendets utveckling.

Med vänlig hälsning

Socialdemokraterna

Tomas Rudin

2 responses to “Staden anlitar PR-byrå på löpande räkning för att driva moderat politisk linje

  1. Bra att Du är på hugget!” Det får snart vara nog med alla utsvävningar.

  2. Horribel läsning, men jag ändå inte en dugg förvånad!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s