Flexibel trängselskatt och fler tullar kan göra Stockholm rörligare

20120909-064940.jpg
London city efter bilavgifternas införande

Jag är i Göteborg och följer deras debatt om trängselskatter. Det är som att komma 6 år tillbaka i tiden till den tid då vi i Stockholm förberedde försöket med trängselskatt. Motståndet var då högjutt och överdrivet. Handelskammaren hävdade i en rapport att intäkterma skulle ätas upp av de administrativa kostnaderna, moderaterna hävdade valsvek och dramatiserade skattefrågan och tidningarna höjde tonläget i debatten med rubriker om hur dyrt det skullle bli för bilisterna.
Dagen efter trängselskatternas införande var det tomt och tyst på både gator och ledarsidor. Bilarna hade lämnat stan. Förundrade Stockholmare såg med egna ögon att systemet fungerade. Vi fick vår stad tillbaka från bilarnas ytkrävande buller. T o m moderaterna bytte åsikt och beslutade att införa trängselskatten permanent.
Nu är Göteborgarna i samma debatt inför det att trängselskatten införs som en del av det sk västpaketet. Nya infrastruktursatsningar i både bil- och tågtransporter kommer finansieras via statliga anslag och trängselskatter. I Göteborg är partierna i kommunfullmäktige överens, men tidningarna har startat namninsamlingar emot. Opinionen vrider sig och debatten går i höga vågor. Min uppgift på ett seminarium blev att lungna publiken om att det finns en dag bortom avgiftnas införande och att det idag i Stockholm är en annan debatt om avgifterna där t o m taxichaufförer talar om behovet av dem.
Problemet med Stockholms avgifter är emellertid att de är helt oflexibla. Taxan är bestämd av riksdagen och tiderna då de tas ut är också statligt reglerade. Det gör att vi fått nya köer av bilar fast på andra tider t ex precis före avgiften slår på.
Vi utnyttjar inte heller systemets möjligheter att styra trafiken. Inför vägarbeten t ex kan avgifter användas för att styra om trafiken till andra leder för att öka framkomligheten. En inre innerstadszon skulle också kunna vara ett sätt att göra city och gamla stan mer eller mindre bilfria. I London har de t ex en inre zon som har mycket höga avgifter vilket gjort London city till en miljö där i stort sett bara taxi, bussar och varutransporter samsas med gående.
Vinsten med ett flexibelt system kombinerat med en inre zon av trängselskatter blir för Stockholms del att trafiken styrs om till delar av staden som har kapacitet i vägnätet eller till kollektivtrafik. Då kan gående, cyklister och nödvändiga transporter få ytorna tillbaka.
En sådan trafikomläggning kräver en rejäl utbyggnad av infartsparkeringar och kollektivtrafik för att kunna fungera. En sådan utbyggnad gjordes inför trängselskatteförsöket 2006. Då byggdes infartsparkeringar i alla vädersträck, flera nya busslinjer sattes in och en enhetstaxa infördes för kollektivtrafiken på 20 kr per styck. Kombinationen skapade succén. Bilarna lämnade plats för annat i staden.
Med tanke på miljön och de nu allt längre köerna i Stockholm behöver vi tänka långsiktigt och pröva en omläggning av vårt trafiksystem med hjälp av flexibla trängselskatter och utbyggd kollektivtrafik.

2 responses to “Flexibel trängselskatt och fler tullar kan göra Stockholm rörligare

  1. Du har rätt i detta. Tror också vi måste börja titta på avgifter på Essingeleden. Detta är väl dock en statlig fråga.
    Björne

  2. Diskutera inte ens avgifter på Essingeleden förrän förbifart Stockholm är färdigbyggd. Inte skall väl bilisterna berövas den enda förbifart som finns att färdas avgiftsfritt. Det är inte bilisternas fel att inte politikerna lyckats detta ännu.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s