Unga blir överblivna i moderaternas bristande bostadsplanering för Stockholm

20120829-171609.jpg
Bild från ”jag vill ha bostad.nu”

Jag minns tiden innan den första egna lyan, innan det vuxna livet hade börjat. Jag gjorde värnplikten och pendlade till min tjejs lägenhet, men jag hade egentligen aldrig rotat mig själv i hennes lägenhet. Den var hennes helt enkelt. Mamma hade redan flyttat åt mig och gjort arbetsrum av pojkrummet och det var helt riktigt för hemåt skulle det ändå inte vända igen.
På våren kom så beskedet att vi skulle kunna få flytta in i HSBs splitter nya lägenheter i Skarpnäck. En tvåa väntade på oss till hösten och det var nu livet skulle börja på riktigt, tyckte jag. Det pirrade i hela kroppen. Jag minns när vi talade om hur vi skulle möblera. Flera andra kompisar i samma nymyndiga ålder skulle också flytta in i det nybyggda området. Några i Familjebostäder, någon i Fabege, någon i samma kvarter eller några vägar bort.
Vi var alla i 18 årsåldern och det var så härligt att ett helt nytt stort bostadsområde stod och väntade på oss. Vi blev alla vuxna där i Skarpnäck. Vi bjöd hem varandra på middagar, startade föreningar och visade föräldrar runt bland den nya spännande arkitekturen.
Så här var det för mig, men också för tidigare generationer som satt bo i Stockholm. Nya lägenheter till rimliga priser för unga och nyinflyttade. Det var möjligt att sätta bo utan eget kapital. Det räckte med att vara medborgare, att ha vuxit upp eller flyttat till Stockholm.
Men hur kommer det gå för mina barn och deras kompisar? Idag är bostadsbristen stor för alla som inte har ett startkapital. 50.000 hyreslägenheter har på kort tid omvandlats från hyreslägenheter som tidigare kunde fås via bostadsförmedlingen, nu är de bostadsrätter på marknaden. Om vi betänker att alla dessa omvandlare har gjort en reavinst på minst 1 miljon kronor så har Stockholm fått 50.000 nya miljonärer. Och priserna snurrar runt dem i handeln med bostäder, upp, upp, upp. Räntorna på lånen har snurrat ned samtidigt och då har priserna skenat ännu mer. Stockholm har varit guldgrävarstad och vi är många som under några år haft turen att snurra med.
Men alla inser att det här inte är långsiktigt hållbart. Inte minst det faktum att ungdomar fått det allt svårare att etablera sig oroar. Inte bara undomarna sjäkva utan också föräldrar och näringslivet som behöver rekrytera arbetskraft för att kunna växa.
Stadshuset har levererat för dåligt. Vi har 80.000 studenter i Stockholm men bara 12000 studentlägenheter. Hittills har moderaternas vallöfte om studentlägenheter inte gett mer än ett 60tal lägenheter och allmännyttan säljs fortfarande ut bort från bostadsförmedlng utom ungdomars räckvidd.
Jag får lust att skrika stopp, stopp, stopp. Hur kan staden fortsätta att sälja bort kommunens möjligheter att möta problemen och lita på att bostadsmarknaden ska klara den här bostadsbristen. Det är bra att det byggs i delar av staden, men vad är det som byggs. Jo bostäder som redan vid nyinflyttningen har så höga priser att ungdomar inte kan efterfråga dem. Alltfler hyresvärdar har dessutom börjat kräva fast jobb och en garanterad inkomst för att skriva kontrakt.
Vill vi ha det så att ungdomar blir överblivna i Stockholm och att bostadsmarknaden bara har plats för de som redan har råd?
Jag vill det inte. Jag vill att Stockholm utvecklas så att t ex studenter är en naturlig del av bostadsplaneringen, integrerad med annan nyproduktion, trots att de inte har fast inkomst eller ett eget kapital. Jag vill stärka kommunens rådigheter t ex genom allmännyttan och jag vill ta upp en diskussion med fastighetsägarna om hur vi kan bygga bostäder som folk har råd att efterfråga utan att redan vara bostadsberikade. Mitt mål för bostadspolitiken är att alla Stockholmare ska kunna efterfråga en bostad i alla stadsdelar, men för att nå dit måste en stor del av dagens verktyg och metoder omprövas. Men det går, jag är säker på det för det, för det gick när jag flyttade hemifrån.

Kommentera

