Ska det bli en lyxtillgång att ha båtplats i Stockholm? Fram för fler båtplatser utmed våra stränder.

20120815-112237.jpg

Båtplatser utmed Karlbergskanalen

Se på bilden hör ovan. Visst är det läckert att vi mitt i Stockholm kan vandra mellan bostadshus, en kanal och fritidsbåtar. Se också blandningen av båtar. Små ekor och stora motorbåtar, men fortfarande mindre praktiska flytetyg som mest är till för dagsturer i Stockholms svindlande vackra omgivningar.

Idag är det dock kö till alla båtklubbar. Att få en båtplats i Stockholm idag, om det så är för en liten roddbåt, är svårt. Det kräver kontakter och inte sällan pengar emellan. En kompis åkte på höga kostnader i somras bara för att få låna en plats tillfälligt. Vinteruppläggningsplatser är också svårt att finna.

Men allt detta går att lösa. Det är en fråga om markanvändning och Stockholm har fortfarande stora strandytor och kajer som inte nyttjas till båtbruk. Det är också möjligt att lägga bryggor ut från kaj som Västermalms båtklubb gjort i Karlbergskanalen och öka användningen av vattenytan.

Men är detta så viktigt att staden ska engagera sig i det? Ja, jag anser det. Båtintresset växer bland Stockholmarna och än så länge är det en folklig fritidssysselsättning. Om det är ont om båtplatser kommer det så småningom bara bli lyxbåtar som tar över de få platserna och folklivet trängs undan. Det är ju mångfalden av människor och båtar som är så spännande. Dessutom är Stockholms vattenområden en fritidsresurs som kan utnyttjas ännu mer. Vi befinner oss mitt i Skärgården och sjöliv är därför en del av vårt stadsliv. Att vi kan ta båten till en vik mitt i stan eller bada direkt från akterspegeln är än så länge möjligt för alla som vill, men inte för evigt om köerna omvandlas till prislappar. Jag har föreslagit i en motion till kommunfullmäktige att staden ska utnyttja sina stränder bättre och den är just nu ute på remiss. Föga förvånande har hamnkontoret ansett att det inte finns plats för fler fritidsbåtar, men det beror ju bl a på att de förfogar över så stora strandytor. Jag vill därför vända tillbaka frågan till dem som företräder den kommersiella hamntrafikens intressen och fråga om kajerna verkligen är rätt utnyttjade då alltfler båtar, inte sällan funktionsodugliga, läggs upp som bostadsbåtar utmed kajerna? Ofta rostiga och skraltiga, men framförallt sjöodugliga. Dessutom beviljar Stockholms hamn dessa husbåtars platser på längden istället för att ligga med stäven mot kaj. Jag tror därför det är dags att se över användningen av våra stränder och tilldela fritidsintressena en större andel strandtomter än idag.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s