I sadeln igen, låt oss cyklister skapa nya cykelstråk i staden

20120813-131530.jpg

Första arbetsdagen efter semestern och jag cyklar in mot stan tillsammans med många andra. Cykel har verkligen blivit en trend i Stockholm. De trendkänsliga PR-byråerna har snappat det nya och rekommenderar sina kunder att rida på vågen. I morse stod MC-Donalds för showen vid Götgatan där de delade ut gratis frukost och erbjöd cykelservice till alla förbiåkande. Stan brukar dela ut små goodiebags vid Götgatsbacken och både centern och socialdemokraterna har haft återkommande aktiviteter som vänder sig till cyklisterna.
Man känner sig onekligen uppvaktad som cyklist, men hur är det ställt med de riktigt svåra frågorna som säkerhet och framkomlighet?
Tyvärr har det inte hänt tillräckligt. Alliansen utlovade en miljard till cyklismen i Stockholm men satte inte av några medel i den gällande budgeten. Luftpengar alltså. Fortfarande är cykelfälten obegripligt smala och skyltningen näst intill obefintlig.
Låt mig ta två aktuella exempel:
1. Vid Nynäsvägen pågår ett vägarbete sedan länge där hela cykelvägen stängts av i båda riktningarna på vardera sidan om leden. Ingen skyltning hjälper cyklisterna i alternativa vägval. För bilisterna finns det självklart, men inte för alla gående och cyklande.
2. Vid Götgatan har kaoset varat i flera år. Cykelbanan är för trång och ringlar ömsom på vägbanan, ömsom på trottoaren och när den så småningom ger sig ut i själva körbanan krymper den ihop till en ynka meters bredd. Och det är galet många cyklister på denna lilla meter. Men bilarna har dubbla filer trots att antalet cyklister sedan länge är fler än bilisterna.
En lösning på problemet skylla vara om alla vi cyklister struntade i cykelbanan och avsiktligt lade beslag på ett av bilkörfälten. Det vore inte olagligt men det skulle onekligen skapa mer plats. Jag ska se om jag kan börja i morgon och kanske vill några till följa med och skapa en ny bredare cykelled på Götgatan i den befintliga trafiken. Det är dags nu för oss cyklister att ta plats i Stockholmstrafiken.

12 responses to “I sadeln igen, låt oss cyklister skapa nya cykelstråk i staden

  1. Jag tror faktiskt det vore olagligt. Andreas Grassfallet visade att om cykelväg finns ska den användas:

    http://www.cyklistbloggen.se/2011/12/lund-domen-andrad-i-cykelmalet/

  2. Läsde du Grasshistorien? Han hänvisade just till trafiksäkerhetskäl, men vare sig tingsrätt eller hovrätt höll med.

    Jag håller med dig om Götgatan (http://www.cyklistbloggen.se/2011/10/gotgatans-helvetesrace/), men jag skulle nog inte lita på att rätten skulle bedöma dess skick som tillräcklgia skäl att cykla i gatan.

    • Hoppas det blir testat igen i så fall för på Götgatan har ju t o m trafikplanerarna bitvis placerat cykelbanan mellan bilkörfälten vilket visar hur dåligt utformad cykelbanan är. Tack för bra info.

  3. Jag hoppas också att det blir prövat snart. Jag väljer nästan alltid bilvägen, då cykelbanor är där olyckor och glas finns. Jag har aldrig råkat ut för en cykelolycka när jag har betett mig som en bil – dvs undvikit cykelbanor och INTE hållit mig till höger (där bildörrar finns).

    Idag cyklade jag över västerbron, och där är det lite ”läskigt” att vara i bilfilen för att alla bilar kör som dårar, så jag väljer oftast cykelbanan, men då möttes jag av en konvoy med turister cyklandes hejvilt i fel riktning och man fick verkligen klämma sig mellan vinglande turister och fotgängare – cykelbanor är farligt!

    Det jobbiga är att det finns bilar som gillar att tuta på cyklister när de cyklar i bilfilen, trots att de några meter fram ändå stannar för att vänta på rödljus eller annan trafik.

    Jag tror lösningen är bättre lagstiftning – om man låter bilister veta (via lagstiftning) att de måste dela vägen med cyklister, så blir det färre arga idioter som tycker att man ska flytta på sig (för att lagen e på deras sida) så att de kan köra fram 10 meter till nästa rödljus.
    Jag köper iaf inte att en 1-1.5m bred cykelbana placerad mellan bildörrar och fotgängare är en säker lösning för cyklisten. Däremot så ser det ju bra ut i valkampanjen för politikerna, eftersom då har man ”gjort nåt”.

    Vad gäller att pröva i rätten – det måste ju ändå vara upp till en själv att bedöma cykelbanan som osäker, det finns ju inte direkt skyltar som gör det. Då måste det ju ändå vara okej att cykla i bilen? Jag tror kanske en bättre advokat skulle behövas i ett sådant fall.

    • Jag känner igen mig i din beskrivning. Västerbron skulle jag inte heller välja bilfilen, men där finns en relativt bred cykelbana redan. Jag skulle vilja att vi Stockholm kunde göra som i Köpenhamn. De har trafikseparterat cyklar från både gångvägar och bilister. De har t o m snabbfiler för snabba cyklar.

      • Om det nu ska finnas många avgränsade cykelbanor så måste de vara breda nog för säkra omkörningar (typ 4m) och underhållet måste vara top notch.

        Problemet i Stockholm idag är att de flesta cykelbanor, även de avgränsade, rengörs väldigt sällan. Glas kan ligga kvar i flera dagar, och på det kommer det löv och snö. Bilarna tar ju med sig smutsen och det är oftast rent på bilvägen.
        Dessutom är de flesta avgränsade cykelbanor för smala för att vara säkra. I bilfilen har man i.a.f. några meter på varje sida. Jag blir nervös när jag har ett stängsel på ena sidan, och träd på andra, och det hela är två meter brett och dubbelriktat (t.ex norr mälarstrand).

        En annan sak som jag tror många missar är att till skillnad från bilen, så kan inte alla cykla i samma fart. Det finns många som cyklar långsamt, och sen finns det många som cyklar snabbt. I en bil kan alla köra i 30-50 km/h, det är ju bara att trycka på gaspedalen, men man kan inte tvinga farbror Sven (74) att cykla i 40km/h.
        Man kan ju inte tvinga alla cyklister att cykla i samma fart som en snubbe med dålig kondis.
        Cykelbanor är perfekt för just sådana cyklister som gillar att ta det lugnt, eller bara inte orkar cykla snabbt, men vi som vill komma fram och orkar cykla i 40km/h borde inte bestraffas genom att behöva köra slalom.

        Jag oroar mig bara för att staden bygger undermåtliga cykelbanor och sen tvingas man cykla i dessa genom lagstiftning. Så är det ju egentligen redan, men jag tycker att utveckligen måste gå åt andra hållet – bort från segregering. Det är istället bilen som borde få mindre utrymme, inte bara fysiskt, men även i lagen – cyklar måste få mer rättigheter på vägen. Då kan man ju skippa de flesta cykelbanor som finns idag, och bara bygga sådana på sträckor där det faktiskt behövs, typ västerbron och andra ställen där bilar kör i 70km/h (oavsett gällande hastighetsbegränsningar).

        Jag är en lite av en optimist och tror att om bilister tvingas genom lagstiftning att ge lika utrymme till cyklar, så blir det också färre bilar som gör dumma saker för att de tycker att de har ”laga kraft”.
        Det funkade ju när man införde väjningsplikt för fotgängare, först var det många som förkastade idén, men nu är det ingen som ifrågesätter det – och de flesta stannar ju. Det kanske tar tid att få bilister att sluta tro att de äger vägen, men i längden är det en bättre utveckling än att man vidare segregerar cyklister och bilister.

        Men allt ovan är endast applicerbart i innerstaden, och är inte tänkt för längre sträckor typ Bromma till City eller vägen till Solna. Men även där krävs mycket mer underhåll på cykelbanorna, och mer arbete överlag med cykelinfrastrukturen.

        Bah, jag blev lite långtradig… känsligt ämna … 😉

      • Välformulerade rader om framkomlighet. Tack.

  4. Jag gillar iofs cykelfälten mitt i vägen, mer än cykelfält vid vägkanten i innerstan. Nästan i hela stan innebär det att man placeras brevid de parkerade bilarna och jag har redan varit med om att bli dörrad en gång.

    Mitt i vägen syns jag och bilisterna har lättare att anpassa sin körning efter att jag finns där. Götgatans cykelbanor (alltså inte fälten) är dessutom dåligt avgränsade mot trottoaren, det är ofta det kommer in fotgängare.

    • Jag kan hålla med om att cykelfälten mitt i vägen fungerar när jag väl är där men när trafikplaneringen som på Götgatan ömsom leder en upp på trottoaren och ömsom mitt ut i gatan samtidigt som bilarna har två hela, ibland tre filer att förfoga över, känner jag mig trängd och osäker i trafiken.

      • Absolut. Och vägbanan precis i fältet innan Medborgarplatsen, där man kör mitt i gatan är under all kritik. Man får se upp för jättehål och lösa bitar asfalt, samtidigt som man ska ha uppsikt över bilister som ska svänga höger upp mot Folkungagatan.

  5. Pingback: Stockholm är en fantastisk cykelstad | Cyklistbloggen

Kommentera

