Genomför omfattande provköp av folköl och tobak

I skolavslutningstider blir man som förälder påmind om hur lätt det är för minderåriga ungdomar att komma över alkohol. Folkölen bokstavligt flödar över gator och i parkerna sitter alltför unga med cigg och ölburkar långt in på nätterna. Jag gillar skolavslutningar och fester, men jag är oroad av att mina barn säger att det är så lätt att komma över t ex folköl och cigaretter redan vid 15 års ålder.
Jag tycker att kommunen ska organisera systematiska provköp av alkohol och cigaretter i runt om i alla stadsdelar. Om stadsdelarna använder ungdomar som är 18 år men som ser yngre ut kan detta genomföras utan att något brott begås. Därefter kan polis och socialtjänst ta upp rutiner för upplysning och i värsta fall polisanmälningar mot de handlare som struntar i lagstiftningen.
Jag vill att kommunen ska hjälpa oss föräldrar att visa hur allvarligt vi ser på detta med åldersregler. Det är annars jättesvårt att föra diskussion med ungdomar om alkohol och droger om de ser att samhället accepterar lagöverträdelser som möjliggör för dem att själva köpa ut.

Kommentera

