Svaret på varför Stockholm bygger för Grands utsikt

Detta bildspel kräver JavaScript.

Jag har varit sjuk några dagar och inte haft möjlighet att svara på alla reaktioner som kommit till bloggen med anledning av mitt inlägg om att en stor biljettkiosk byggs framför Grand Hotels veranda. Alla reaktioner har varit lika negativa som mina, utom från en del borgerliga politiker i stadshuset som försöker göra en poäng av att även jag har röstat för bygglovet utanför Grand, vilket jag aldrig förnekat. Tvärtom är det så att jag står för att det här har blivit fel och att staden därför har  ett ansvar att göra något åt det.

Så här är det: På politiska kallas det att ändra en plats användning för att ändra i detaljplan. Det är stadsbyggnadsnämnden som bereder ärenden av detta via sitt stadsbyggnadskontor och i särskilt viktiga detaljplaner behandlas de även i kommunfullmäktige. I det här fallet behandlades kiosken utanför Grand Hotel som en detaljplan av mindre betydelse under 2010 och beslutades under hösten 2011. Ingen lyfte i detta skede frågan om utsikten. hela ärendet handlade då om tekniska frågor och kajens användning. Länsstyrelsen krävde sedan att ärendet skulle prövas även i kommunfullmäktige och så skedde, men inte pga av utsikten utan av principiella skäl. I både Kommunstyrelse och kommunfullmäktige beslutades detaljplanen ligga fast. Ingen reagerade från politiskt håll och kanske berodde det på att Grand Hotell ännu inte reagerat. För sent men ändå reagerade så småningom Grand Hotell och sökte bla andra upp mig tidigt våren 2012. Det visade sig att planen vunnit laga kraft och att inget kunde förhindra kioskens bygge om inte ägaren själv, alltså staden själv, ändrade sig. Eftersom det uppenbart är dåligt att bygga för utsikten för några av staden viktigast turister tog jag kontakt med den styrande majoriteten för att höra om vi kunde lösa frågan på något smidigt sätt t ex låta kiosken stå i dess nuvarande läge som inte skymmer utsikten. Jag blev lovad att detta skulle ses över, men inget hände. Bygget startade och jag stötte på. Och ju högre byggnaden blivit destor dyrare blir det förstås att flytta den. Till slut skrev jag här på bloggen om eländet.

Som beslutsfattare måste man inse att ibland kan det bli fel och för mig är det viktigaste att rätta till misstag så fort de uppmärksammas. Jag är visserligen i opposition, men om jag hade varit i styrande ställning så hade jag i detta fall begärt att kiosken skulle flyttas av hänsyn till turismens betydelse för Stockholm. Jag hade inte låtit frågan trilla mellan mina fingrar och jag hade definitivt inte gömt mig och försökt skylla på andra.

Det går fortfarande att flytta på kiosken. Det handlar om nio meter till dess ursprungliga läge. Sätt igång och gör rätt.

One response to “Svaret på varför Stockholm bygger för Grands utsikt

  1. Alltför många dyrbara misstag tillåts pågå i Stockholm i dag… Det är mänskligt att fela, genom misstagen lär man sig rätt, det vet ju var enda barn-unge. Det är omoget och oacceptabelt att inte erkänna och ta ansvar för sina misstag…

Kommentera

