En svag allmännytta ger ökad segregation

Igår skrev jag om det beslut om vinstuttag ur stadens bostadsbolag och om försäljningarna av bostäder från samma bolag som den borgerliga majoriteten i Stockholm fattade efter en lång debatt i kommunfullmäktige. Idag skriver jag i SvD på samma tema, under rubriken Krympande allmännytta skapar segregation:

”Stockholms allmännyttiga bostadsbolag är viktiga för hela Stockholms utveckling. Det finns flera skäl att det är så, men tillåt mig nämna ett. Stockholm är en av Europas mest segregerade storstäder. Jag tror vi alla kan vara överens om att det inte är särskilt bra för Stockholm. Flera forskare har pekat på sambanden mellan en stark allmännytta i alla stadens stadsdelar och en mindre skarp segregation. Det handlar om vikten av en bostadsform där ett brett spektrum av en stads befolkning kan, vill och får bo.

En ekonomiskt svag allmännytta med få lägenheter kan aldrig ha den samhällsnytta en stor allmännytta kan, helt enkelt. Därför är den politik för en försvagad allmännytta som Moderaterna i dag för en politik för ökad segregation. På vilka grunder gör Moderaterna den prioriteringen, undrar jag?”

Kommentera

