London lyckas med sin trängselskatt

20120528-094601.jpg
Det är tomt på gatorna i London city. Ja inte tomt på folk och det är gott om taxis och bussar, men förutom nyttofordon är det Londonborna som tagit över gatorna. En söndag i London strövar människor fritt över stora gator. Privatbilarna håller sig utanför de höga trängseltullarna och kollektiva förmedling används istället.

20120528-094951.jpg
Det var röde Ken Livingston som under sin tid som borgmästare införde kraftiga trängselskatter. Privatbilismen fick sig en rejäl knäck och istället satsade London på sin kollektivtrafik. Visserligen är t-banan över hundra år gammal, Europas äldsta, men i
Jämförelse med t ex Stockholm är den både snabb och enkel att använda i olika väderstreck.

20120528-095359.jpg
Cyklarna har erövrat London också. Inte i samma utsträckning som i Paris men de är ändå på god väg. Ett lånecykelsystem finns på plats men är långt ifrån heltäckande. Det är ungefär lika svårt att leta cyklar för hyra som i Stockholm. Stationerna står visserligen på gatumark så de kommer nog snabbt kunna byggas ut. Jag tycker det är smart att använda P-platsutrymme för lånecyklar och skönt att de inte heller har reklam i anslutning till stationerna.

20120528-095801.jpg
Det är smart användning av gatumark att gynna cyklister. Varje cykel tar minimal plats och erbjuder dessutom ett alternativ till bilen.
Det starkaste intrycket av både Paris och London så här års är ändå folklivet. Gator och parker har börjat återerövras av människor. I London kändes det som en stor pågående spontanfest när alla gick ut för att njuta av parker, solsken och god mat från hundratals gatuförsäljare som säljer frukt, kaffe, burmesisk mat eller från något annat kryddstarkt land. Tänk när vi i Stockholm klarar av att driva fram en liknande utveckling. Mindre bilar, mer plats för folkliv och spontanitet.

20120528-100248.jpg

20120528-100338.jpg

3 responses to “London lyckas med sin trängselskatt

  1. Det e inge problem att fixa i Stockholm. Bomma igen alla infarter permanent. Så slipper vi alla jävla bilar som kör omkring och skitar ner överallt. Sen utvidgar vi det till kranskommunerna osv. Inom 10 år skulle vi kunna ha helt bilfria städer. Längst ut bygger vi P-platser som de som ska vidare ut i landet kan hyra bilar från samt ställa sina egna bilar (de få som väljer att ha en). Gratis kollektivtrafik och gratis cyklar kan finnas inne i städerna. Dessutom borde vi införa en registreringsskatt på 2000.000:- som engångsavgift till alla som vill äga en egen bil. På så sätt så kan inte ”vanliga” personer köpa en bil helt enkelt.

    • Oj, det var radikalt. Jag tror att en hel del går att göra redan med dagens trängselskattesystem. T ex borde kommunen få självbestämmanderätt över var och hur avgifterna tas ut. Då skulle vi kunna punktbeskatta all trängsel och tränga undan onödig biltrafik.

  2. Trevligt att kunna strosa i stan, bilarna tar ju ganska stor plats men att göra städerna otillgängliga helt för biltrafik tror jag inte gynnar någon. Avgifterna för att köpa och äga bil är redan idag så höga att många knappt klarar det, ska man göra som Berra skriver tror jag man måste bygga betydligt fler bostäder i städerna (bostadsbrist är ett jätteproblem redan idag) för ingen kommer då kunna eller vilja, bo utanför tullarna. Landsbygden kommer bli helt tom. Landsortskommuner kommer gå i konkurs eftersom det inte finns några skattebetalare kvar. Det vore fantastiskt att kunna driva GRATIS kollektivtrafik men vem ska betala den? Utan bilismens inbetalningar till statsapparaten kan man glömma allt sånt som gratis i nån form för utan de inkomsterna är politikerna vingklippta, underligt att så få förstår det. Ska vi få en vettig miljö måste vi lyssna på alla och dela ut morötter för att vinna förståelse. Tror det finns en god vilja hos de flesta men ingen gillar att bli överkörd av andra som gapar högre. Bara för att man kan skrika högt så innebär inte det med automatik att man har rätt. Nått att fundera på…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s