Cykelträngseln är akut, släpp fram cyklarna i busskörfälten

20120525-095617.jpg
Cykel och buss ihop en lösning på cykelträngseln? Bild från Paris

Så här års ökar trängseln på Stockholms cykelvägar till en akut farlig nivå. Jag ser dagligen händelser där cyklister kör in i varandra, eller där trängseln tvingar fram farliga omkörningar utanför cykelbanorna. På Götgatan cyklar redan flertalet cyklister i gatan istället för i cykelkörfältet för att det är fullt.
Min iaktagelse är att trängseln ökar år från år. Det är uppenbart fler cyklar nu än för några år sedan. Jag tror dessutom att vi bara är i början av en cykelboom. Alltfler upplever det positiva i att röra sig med cykel i Stockholm och i takt med att vi cyklister misionerar om detta ökar också intresset exponentiellt.

Investeringar i fler cykelkörfält har utlovats, men än så länge går det långsamt. Bredare cykelkörfält lär dröja och därmed är den akuta trängseln ett långvarigt problem.
I andra städer löser de cyklarnas framkomlighet på olika sätt. I Köpenhamn har de satsat på fullskalig trafikseparering. Cyklisterna i Köpenhamn har egna breda körfält med broar över både bilar och gående när trafikslag kolliderar. En sådan lösning är den långsiktigt bästa, men det kostar mycket i investeringar och något måste göras åt trängseln under tiden.
I Paris har de löst framkomligheten på ett annat sätt. Där har cyklarna släppts fram i kollektivkörfälten. Bussarna är betydligt stadigare och stötkänsliga när de kör om cyklister än tvärtom, vilket förekommer i Stockholm.
Jag har själv cyklat runt i Paris i dessa kombinerade buss och cykelkörfält och det fungerar. Jag kände mig trygg och det är en trevlig stämning mellan bussförare och cyklister. Det känns lyxigt att ha en hel fil för sig själv och stundtals kunde jag åka i bredd med flera cyklar utan att känna obehag.
Jag tycker att vi skulle pröva den här modellen i Stockholm också fram till dess att staden hunnit bygga bort de värsta trängselproblemen.

One response to “Cykelträngseln är akut, släpp fram cyklarna i busskörfälten

  1. Självklart måste cykelinfrastruktur byggas ut kraftigt i Stockholm. Det finns också stora strukturella lednings- och underhållsproblem i Stockhgolms cykelinfrastruktur. Men det är vilseledande att påstå att trängseln orsakar olyckor. Det är trafikanten som ansvarar för att hålla tillräckliga säkerhetsmarginaler i alla lägen. Så är lagen skriven.

    Trängseln i motortrafiken kommer sannolikt inte minska under överskådlig tid. Inte heller kommer trängseln i cykeltrafiken att minska, eftersom cykeltrafiken glädjande nog ökar.
    Därför behövs arbete både för bättre cykelinfrastruktur och arbete att påverka trafikantens beteende.

    Det är också olyckligt att blanda ihop framkomlighet med trafiksäkerhet. Det har redan Ulla Hamilton gjort. I vilseledande debattartiklar hävdas att framkomlighetsproblemet ska åtgärdas med att trafikanterna ska följa trafikregler. Det finns inget sådant samband. Däremot finns sambandet att yteffektiva trafikslag som cykel och kollektivtrafik ökar framkomligheten. Ulla Hamilton och Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd visar bara att de är oförmögna att lösa framkomlighetsproblemet i Stockholm. ”Vi har den stad vi har”. Det ligger också helt i linje med Anders Borgs tydliga vision om att ”alla i Sverige ska åka bil till jobbet”, från budgetdebatten nyligen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s