Här är ett förslag: Bygg ut lånecykelsystemet i hela Stockholm även i förorten

Utbyggt system i ett första steg med flera konkurrenter

För två veckor sedan fick Stockholm stad ett erbjudande som kan förbättra lånecykelsystemet avsevärt på kort tid. Erbjudandet kom från en konkurrent till nuvarande leverantör JC Decaux, till mig och Ulla Hamilton (m) att parallellt starta ett kompletterande lånecykelsystem i hela staden. Även ytterstaden skulle då kunna få omfattas av ett utbyggt lånecykel system. Samma årskort skulle kunna användas i båda systemen och en styckevis lånad cykel skulle bara kosta 10 kronor och allt detta utan reklam på själva cyklarna. Jag tycker att det är ett fantastiskt erbjudande och jag vill att gör den här lånecykelmarknaden fri.

En stor poäng med det nya systemet är att det inte har någon reklam vare sig på cyklarna eller stationerna. Sådana reklamytor uppförs istället på andra ställen. Utan reklam på satationerna behövs inget bygglov för att ställa upp dem vilket skulle kunna innebära en snabb utbyggnad. Det här har varit ett stort problem för den nuvarande leverantören av de synliga SvD-cyklarna. (Det sägs t ex att det står 1000 cyklar färdiga för leverans i ett bergrum men som aldrig placerats ut pga av för få stationer)

I Göteborg finns det här nya systemet sedan ett år. I en omröstning bland Göteborgarna döptes systemet till ”styr och ställ”. Sedan den 1 april 2011 har Göteborgarna fått ett fullt fungerande system där det inte är mer än 300 meter mellan lånecykelstationerna. 1500 årskort har sålts och 19000 tredagarskort. Med 10-kronan inräknad har de lånats ut 180000 gånger på ett år. Och systemet är integreret med kollektivtrafikens Västtrafikkort. Snacka om succé.

Dagens lånecykelsystem i Stockholm är populärt men illa fungerande. Stationerna är utspridda över staden på ett krångligt vis. Varför står inte stationerna t ex vid varje tunnelbanestation? I Paris är systemet utbyggt så att alla tunnelbanestationer har full lånecykelservice vilket gör att det är lätt att orientera sig i staden efter nästa lånecykelstation. Någon kanske invänder att det verkar rörigt att ha två eller flera leverantörer av en sådan här tjänst, men jag tror på att släppa lånecykelmarknaden fri. Då får vi äntligen många cyklar i systemet, leverentörerna kommer tävla om bästa service och betalningssystemen skulle kanske t o m kunna integreras med SL-kortet såsom de gjort i Göteborg. Med ett frott utbyggt lånecykelsystem med flera leverantörer skulle marknaden och reklamen göra stor medborgarnytta för en bättre framkomlighet.

Detta bildspel kräver JavaScript.

4 responses to “Här är ett förslag: Bygg ut lånecykelsystemet i hela Stockholm även i förorten

  1. Camilla Hansen

    Äntligen. Tveklöst kommer jag följa ditt arbete. Så förbaskat Fräscht inslag i nyheterna imorse om din åsikt kring lånecyklarna. Mänskligt och Vettigt, mycket mer än så ”behövs” inte som politiker och i en position av bestämmande. Lycka Till. //Camilla Hansen

  2. Pingback: Jag vill också kunna cykla till pendeln! | Emilia Bjuggren

  3. Göran Derefeldt

    Hej Tomas,
    jag tror du lurats in i kampanjen från JC Decaux som de driver för att få bygga de planerade lånesystemen för cyklar i Solna och Sundbyberg. Som du ser på deras karta har de omringat i alla fall Solna med sina förslag på nya stationer. Det är självklart svårt för JC Decaux att få sätta upp system i Solna och Sundbyberg som inte fungerar smidigt ihop med det som redan finns i Stockholm idag. Otur för dem.
    Snacka med dina partikollegor Johanna Graf och Erika Ullberg som skrev ”Ge oss lånecyklar som fungerar i hela länet” på DN debatt den 7/6 2011.
    http://www.dn.se/debatt/stockholmsdebatt/ge-oss-lanecyklar-som-fungerar-i-hela-lanet

    300 – 400 m från en station till närmaste andra station är vettigt om man inte hittar en cykel eller inte blir av med den lånade cykeln. Det är så det ser ut för det system som finns idag i innerstaden.
    Om du kollar närmare på kartan med JC Decaux förslag till stationer så är det snarare mellan 500 – 1000 m mellan de stationerna. Om det skall funka måste de alltså skapa minst dubbelt så många stationer som de förslagit. Vill de verkligen det?

    Lånecyklar i förorten fungerar enligt min uppfattning inte lika bra som i innerstaden. De flesta som använder lånecyklarna idag använder dem för sista delen av sin kollektiva resa till jobbet eller när de rör sig i innerstan. Eftersom cyklarna bara ”lånas” och alltså skall användas av flera kan de inte parkeras utanför bostaden utan måste lämnas tillbaka i någon av stationerna. Det fungerar alltså inte lika bra för att ta sig mellan sin bostad i förorten och närmaste station i förorten för kollektiva färdmedel.

    Uppgiften om att det står 1000 lånecyklar i bergrum är minst två år gammal. Sen dess har antalet stationer nästan fördubblats och är nu fler än 100 om du räknar dem på kartan. Huvudskälet till att utbyggnaden gick trögt de första åren kan du nog snarare hitta hos politikerna i stadsdelsnämnderna och kommunalfullmäktige och stadens tjänstemän än hos leverantören. Det är lätt för vem som helst, tom för mig, att ha synpunkter på var cykelstationerna skall sättas upp eller inte. Det finns en del andra stora markägare och markförvaltare som också har satt käppar i hjulet för utbyggnaden av stationer. T.ex. Kungliga Djurgårdsförvaltningen och Statens Fastighetsverk.

    Både staden och den nuvarande leverantören är sedan tidigare överens om att när antalet stationer i innerstaden nått c:a 120 stationer, dvs 300 -400 m mellan de flesta stationerna är det dags att bygga ”utåt” med fler stationer i närförorterna. Så inför nästa säsong 2013 kommer det med största sannolikt redan finnas kanske 50 stationer i närförorter inom det nuvarande systemet. Ungefär samma antal som JC Decaux föreslår!!

    Stationer utan reklamplats är heller inget nytt. Ta en cykeltur ut på Skeppsholmen t.ex. Där hittar du ingen reklam vid stationerna.

    Du påstår att nuvarande system fungerar dåligt? I samma mening att det är populärt. Personligen tror jag inte att något som är dåligt blir mer och mer populärt för varje säsong. Förra året såldes över 30.000 cykelkort i Stockholm och det gjordes mer än 650.000 lån. En ökning med 30% av antal kort och nästan en fördubbling av antalet lån.

    Priset för ett säsongskort 250 kr, är samma för JC Decaux i Göteborg och Clear Channel i Stockholm. I Stockholm är det allt du betalar. I Göteborg får du även betala minst 10 kr för varje halvtimme efter den första halvtimmen när du lånar en cykel. I Stockholm ingår även en självriskeliminering i priset så du betalar max 800 kr om något händer med den lånade cykeln. I Göteborg får du betala 2.500 kr om något händer. Jag tycker det visar att vår nuvarande leverantör är prisvärd också.
    .
    Visst kan det finnas fördelar med flera leverantörer men jag tycker nog att fördelarna med ett gemensamt system i Stockholm stad och helst även i kranskommunerna ger mest fördelar.

    Jag ger i alla fall ett plus för namnet ”Styr & Ställ” Göteborg. Men det var det var ju varken politiker, tjänstemän eller leverantören som hittade på det.

    /Göran

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s