Gröna värden värda att skydda. En inbjudan till alliansen att rädda något viktigt i Snösätra.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Kräppladiket i Snösätraskogen gömmer hemligheter som jag inte visste fanns. Ekticka, Skogslönn, Nötskrika, Stor och liten hackspett, skyddsvärda ekar, hassel och alm. Vid en guidad tur i skogen visade biolog-/geologen Dan Andersson mig alla skatter. Rödlistade arter, signalväxter och fågelläten. En helt ny värld öppnades framför mina ögon. Han såg fåglar i snår där jag till en början bara såg sly. Han hittade blommor som inte använde fotosyntesen och växte som parasiter på Skogslönn. Berättelsen att alla vitsippor i skogsbacken är en och samma individ gjorde mig förundrad och förklarade skillnaden jämfört med  blåsippor som bara förökar sig med frön.

Där jag hörde en fågel hörde Dan Kungsfåglar, Grönsångare och andra. Med mobilen lockade vi fram fågelsång från en konkurrerande hanne. Det var fascinerande. Och allt detta i en skogsdunge som staden planerar att bebygga.

Dan beskrev vattnets väg genom Kräppladiket, hur dagvattnet samlas från vägar och bostäder och samlar slam och näring för att sen övergöda Magelungen. Att den snåriga vegetationen är viktig för att rena vattnet. Hur kulvertar och rör bör friläggas så att vattnet istället kommer upp i dagen så att växterna kan göra sitt jobb. ”Tar du bort kaffefiltret i en kaffebryggare får du sump i kaffet”, som Dan uttryckte det och i ett slag försvann argumenten för en muddring av Magelungen som bl a stadsmiljöborgarrådet Per Ankarsjö fört fram. Muddring skulle höja fosforhalterna i sjön och bara förvärra läget. Bättre vore att öppna upp ett vackert dike som får ringla sig fram i landskapet.

Snösättraskogen har ingen skyddsklassning trots alla rödlistade arter och unika vegetation. Och det är verkligen en unik skog. Ingenstans i det väldiga nackareservatet finns en liknande lövskog med så många skyddsvärda arter. Skogsstyrelsen vill ge skogen en särskild skyddsbiotop men det kräver markägarens vilja och samverkan. Problemet är att markägaren är Stockholm stad och nu planeras bostadsbebyggelse på marken. Ett dilemma onekligen. Jag funderar just nu på vad som kan göras. Jag har lärt mig så mycket om denna unika plats och när jag ser intressekonflikten blir jag fundersam. Snösättra friområde och Kräppladiket måste bevaras, men utan skydd blir det svårt. Kunskapen om området måste spridas till fler. Jag bjuder därför in Stadsmiljöborgarrådet Per Ankarsjö, Fastighetsborgarrådet Joakim Larsson och Stadsbyggnadsborgarrådet Regina Kevius till en vandring i skogen med mig och Dan Andersson så fort de kan. Jag lovar att det blir en spännande och framtidsinriktad vandring som kan leda till att  detta unika område får ett skyddsvärde och en chans att leva vidare.

2 responses to “Gröna värden värda att skydda. En inbjudan till alliansen att rädda något viktigt i Snösätra.

  1. Bra att du fått en visning av vårt fantastiska friområde i Rågsved som vi kämpar med näbbar och klor om att bevara och göra till naturreservat. Denna lunga som betyder så mycket för Rågsvedsbor och Vantörsbor och som det vore ett slag i ansiktet på oss att bebygga, under täckmantel att öka integrationen. Ett villaområde här skulle bara skapa samband med Huddinges villaområden, inte med Rågsveds hyreshus. Vi vill utveckla Rågsveds unika värden och till det hör friområdet, för att göra Rågsved ännu mer attrativt!

  2. Det är ni som ska ha tack Tomas för att ni tog er tid att lyssna, det finns en massa mer mångfald att visa. Än en gång, tack!

Kommentera

