Förbifarten kommer utveckla södra och norra Stockholm

20120505-073657.jpg
Gångvägen mellan Skärholmen och Kungens kurva.

Förbifarten har diskuterats länge, men just nu förbereds det intensivt för byggstart. Syftet med den nya vägen är naturligtvis att underlätta för biltrafiken men runt hörnet ligger en hel del andra effekter. Vägens anslutningar är vid Husby och Skärholmen. Två områden som idag har stora behov av utveckling. Här är sysselsättningsgraden bland befolkningen låg, kommunikationerna i olika riktningar svåra och antalet arbetstillfällen färre än i andra stadsdelar.
Jag tror att förbifarten kommer innebära ett lyft för dessa stadsdelar. Norra och södra sidan av Stockholm knyts ihop och med ökade kommunikationer ökar möjligheten till handel, service och stadsutveckling.
Idag är det inte lätt eller särskilt trevligt att ta sig från Skärholmens centrum till Kungens kurva. Det är bullrigt, blåsigt och fult. Nu diskuteras istället möjligheten att göra en överräckning av E4an för att knyta ihop handels-, arbetsplatsområdet med centrum. Tyvärr har vägverket meddelat att det inte får byggas bostäder ovanpå pga att farligt gods ska kunna transporteras på E4an, men hotell eller arbetsplatser skulle vara möjligt. Framförallt skulle en ny gatustruktur ovan jord kunna läka ihop det krondike som E4an utgör mellan Kungens kurva och centrum. Nya ”snabbspår Syd” kunde då gå ovan jord mellan en ny bussterminal vid för förbifarten och nya bostäder vid Kungens kurva. Fastighetsägarna i området har stora utvecklingsplaner. Bostäder, arbetsplatser, ny handel, service. Men de väntar alla på besked om spårvagn Syd.
Utvecklingen av området behöver också möta medborgarnas visioner. Idag är det mycket fastighetsekonomi som styr tänkandet, men i områdena bor redan idag en stor befolkning som har ide’er om framtiden. Jag skulle vilja att möten ordnades i områdena för att fånga upp fler utvecklingsideer. Nu är tid att smida medan järnet är varmt.

20120505-080712.jpg

4 responses to “Förbifarten kommer utveckla södra och norra Stockholm

  1. Mors Tomas!
    Har förstått att du är positiv till förbifarten. Genom detta beslut som kommer att kosta minst 30 miljarder, antagligen mycket mer så avhänder vi oss möjligheten att satsa på andra alternativ. Finns det verkligen inget bättre att göra för denna enorma mängd pengar?
    Vi bygger fast oss för väldigt lång tid!

    • Beslutet är ju som bekant fattat. Jag beklagar att det inte går en t-bana i samma rör som förbifarten vilket jag hade tyckt varit bra. Vad jag däremot är övertygad om är att den nya leden kommer att utveckla Stockholm vi båda angöringspunkterna i Skärholmen och Järva. Där är arbetslösheten hög och jag tycker vi ska satsa på arbetstillfällen i båda dessa lägen.

  2. Avståndet mellan Kungens kurva och Skärholmen är väldigt kort i meter, men E4 ligger som en barriär. Kan man få bort barriäreffekten? Det blir vansinnigt dyrt att bygga över motorvägen, men egentligen handlar det väl om att knyta ihop dessa två delar. Kan en hög-, häng- eller ”alweg”-bana vara ett alternativ? Kanske ett helt automatiserat system med vagnar som går som tättingar mellan Skärholmen och Kungens kurva? En attraktion i sig?

    • åhh, jag gillar den idén. Något liknande var uppe för några år sedan och jag har frågat, men just nu verkar SL och företagarna inte så på för den då presenterade spårtaxiiden. Men att göra en hängbana… varför inte?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s