Hur liten ska Stockholms allmännytta bli, Sten Nordin?

Igår sammanträdde Stockholms kommunfullmäktige i Stadshuset. Utanför demonstrerade samtidigt hundratals stockholmare mot de försäljningar av tusentals allmännyttiga lägenheter som den borgerliga majoriteten i Stockholm just nu genomför (och som mina kollegor Karin Wanngård, Leif Rönngren och Emilia Bjuggren skrivit och uttalat sig klokt om tidigare). Jag fick äran att tala en stund på demonstrationen, och utöver det passade jag också på att ställa en fråga till finansborgarrådet Sten Nordin (M) om hur långt de tänker driva de här försäljningarna. Hur mycket av allmännyttan ska bort innan den borgerliga majoriteten i Stockholm är nöjda? Svaret jag fick gav upphov till flera frågor.

Idsgsläget tycks det inte finnas någon bortre gräns för hur stor del av allmännyttan som ska säljas. Allmännyttan i Stockholm är ändå så stor, menade Sten Nordin. Sten Nordin tycktes mena att Stockholms allmännytta är så mycket större än andra städers att vi behöver sälja den av det skälet. Jag fick inte chansen att fråga Nordin vilka andra städer han jämförde med, men jag vill ändå lyfta påståendet. Den borgerliga majoriteten slänger sig ofta med påståenden kring att Stockholms allmännytta är så enormt stor, och antyder att det också innebär för stor vilket gör att den måste säljas.

Det är förstås svårt att jämföra Stockholm med andra svenska städer, helt enkelt för att Stockholm är så mycket större än anrda städer. Därför är det i första hand med Göteborg det är relevant att göra en jämförelse. Jag bad min medarbetare att granska Nordins påstående. Är det verkligen så att Stockholm har en större allmännytta än Göteborg, om vi räknar i förhållande till befolkning?

Svaret är ett tydligt nej. Vår snabb-granskning visar tydligt att det tvärtom är så att Göteborg har en betydligt större allmännytta än Stockholm, räknat i förhållande till befolkningsmängden i våra båda städer. I Göteborg går det 7,5 göteborgare på en allmännyttig bostad. I Stockholm går det 11,5 stockholmare på en allmännyttig bostad. När Sten Nordin står i talarstolen och talar om att Stockholm har en ovanligt stor allmännytta vet jag inte vilka mindre kommuner han jämför med, men jag vet att han åtminstone inte jämför med Sveriges näststörsta stad.

Frågan kvarstår, Sten Nordin. Hur många allmännyttiga bostäder ska ni sälja innan det är stopp? Vilken är den bortre gränsen? När är Stockholms allmännytta liten nog för Stockholmsmoderaterna?

Läs snabbgranskningen här.

One response to “Hur liten ska Stockholms allmännytta bli, Sten Nordin?

  1. Lasse Magnusson

    Inte Lattes utan självklart en Latte.

Kommentera

