Här är ett förslag: Ett vackert studenttorn till söder

Stockholm saknar studentbostäder. Stockholm behöver fler byggnader av utsökt arkitektur. Stockholm behöver ett pulserande student-söder.

Arkitekterna Utopia har på byggherren Åke Sundvall AB ritat ett utsökt studentkvarter på höjden. Tornet finns presenterat i sin helhet på Utopias hemsida och ritades ursprungligen för en placering på Östermalm. Stadens tjänstemän valde dock ett annat hus på platsen som innehåller färre studentlägenheter. Men studenttornet är för bra för att hamna i papperskorgen. Det måste finnas en plats i Stockholm för en så praktisk och vacker byggnad.

En sådan plats är vid Jägargatan bakom södersjukhuset. På ett berg bakom de redan höga husen skulle studenttornet kunna sträcka sig upp mot himlen med en fantastisk utsikt över Årstaviken och söderort. I kvarteret ligger sedan tidigare sjuksköterskornas studentlyor så mixen lär bli pulserande.

När socialdemokraterna drev fram att skatteskrapan skulle byggas om till studentbostäder var det många som rynkade på näsan, men knappast idag. Runt den nuvarande studentskrapan är det liv och rörelse. Hela SOFO vibrerar av ungdom och puls. Studenter livar helt enkelt upp staden. Tänk om söder kunde bli vår motsvarighet till Paris studentkvarter.

Jag har nu lagt en skrivelse i stadsbyggnadsnämnden om att tornet måste få en plats i staden och att jag särskilt föreslår berget bakom södersjukhuset. Södermalmsnytt uppmärksammar också frågan i denna veckas nummer.

21 responses to “Här är ett förslag: Ett vackert studenttorn till söder

  1. Detta måste bara gå igenom, jag själv bor i Tanto och tycker detta är en fantastiskt idee!

  2. Använd det som finns.

    SÖS äger ett stort komplex av hus som ligger längs Jägargatans västra sida. Ett antal hopsittande (fula) 8-våningshus vilka verkar till största delen stå tomma. Bygg om dessa till studentbostäder, eller riv dem.

  3. Marie von Rietberg

    nja, tornet må vara bra, men hellre i Albano, där skulle det platsa bättre.

  4. Utmärkt, Stockholm har inte råd att förpassa så bra arkitektur till skrivbordslådan. Det gör heller inget om det får vara 10 våningar högre. Personligen hade jag nog placerat tornet lite mer centralt, så att fler får njuta av det. Kanske i hörnet av Sjukhusbacken och Ringvägen.

  5. Bra förslag Thomas! Du artar dig. Om det nu blir av. Det bullrar väl för mycket från nån krog på Ringvägen eller så kommer tornet att synas från Naationalstadsparken. Du har väl kollat förresten så att inte söders enda exemplar av den sällsynta svartfläckiga vitpyttan ligger på denna kulle?

  6. Kul! Det här hoppas vi på!

  7. Superbra idé, klart bättre än ingenstans även om det är ett område långt från både tunnelbana och studier. Vid KTH hade varit 20 ggr bättre.

    Men tornet bmåste byggas, bra arkitektur ska inte få möjlighet att nekas.

    • Långt från T-bana och studier? Ta en titt på SLs kommunikationskartor. Exemplen på studieplatser på mycket rimlig kommunikationsavstånd från Jägargatan är: ( 5 minuters promenad) Södra Station – pendelavstånd till Karlberg och KI med bl:a läkar-och sjuksköterskeutbildning, dito till Flemingsberg med Södertörns högskola och KI med Novum området, KTH-filial i Handen, Buss 4 till Röda korsets sjuksköterskeskola och Sophiahemmet Högskola intill KTH, buss 4 till Gullmarsplan med buss eller T-bana till Ersta Sköndals högskola,likaledes kort promenad till Zinkensdamm T-banestation med direktlinje till Stockholms Universitet, Musikhögskolan, GIH. Länets samtliga sjukhus med tillhörande praktikplatser kan lätt nås härifrån. Håller dock med en annan skribent att de slitna, grå-beiga höghusen vid Jägargatan bör inventeras och ses över för att optimera deras användning i en nära framtid.
      För övrigt har ”Utopia” även en del andra förslag som jag finner intressanta, spännande, annorlunda och vackra – till skillnad mot de evinnerliga rätblocken på längden, höjden och bredden med platta tak som uppförs för boende och arbete överallt i landet. Se exemplet ”Söderkåkar” och många fler på deras hemsida. (Obs! jag har inga bindningar till arkitektfirman ifråga)
      Undrar vad de skulle föreslå om de fick sätta pennorna i Brommaplans-projektet?
      Sara Ingerö

  8. Jag tycker det är kul att du nämner söder som Stockholms studentstadsdel. Den idén går jag igång på! jag som bor vid Hornstull och ser denna stadsdels enorma dragningskraft på unga vuxna, kan ju tycka att det är lite synd att det inte finns några studentlägenheter här. Det borde gå att finna byggbar mark. Inte minst området Lundagatan/Ansgariegatan/Kristinehovsgatan, som är ödsligt och otryggt har mycket att tjäna på att få kompletterande bebyggelse, men då måste man överge idén om att varje liten slybacke är omistlig.
    Vore det inte kul om Stockholm kunde vara en mångkuturell, tolerant, växande stad med stor dragningskraft. En stad där människor MÖTS. För det är problemet idag, Vi möts för lite över gränserna. just därför behövber vi kompletteringsbebygga.
    När jag på sommarkvällen promenerar i Tanto och ser vilket liv och vilken dynamik denna park fått och att människor kommer från hela Stockholm hit, då blir jag så glad och vill vara 25 igen. Jag vill inte ha tillbaka söder alá 1978.
    Nu en liten fråga, får hoppas den inte är politisk/strategisk omöjlig att svara på:
    Den gäller höga hus i city. Personligen är jag ganska trygg över och tror att denna fråga kommer att bli mindre och mindre känslig med åren. jag tror att det till viss del är en generationsfråga. Om man nu undantar FP:s totalt mentala hjärnhaveri, nej nej inte tala om det.
    Stockholmarna gillar sin stad och skulle aldrig gilla en våldsam exploaatering med en massa skyskrapor i city. Däremot är det min starka övertygelse att det finns ett stöd för att på vissa utvalda ställen bygga högre. För många Stockholmare vill också att det skall finnas lite storsdalspuls. Nu till min fråga: Tycker du på allvar att det förslag som nu ligger vad gäller huset för citybanans entré är lyckat?
    Tycker du att det skulle vara en katastrof för Stockholm om man istället hade valt en högre smäkrare byggnad? Tycker du att förslagen som fanns till högre byggnader på platsen var väldigt dåliga?
    Om Victora tower byggts på platsen, tror du att vi skulle få ångra det, eller tror du att vi kommer att ångra när den nuvarande köttbullen är byggd. vad som nu blir efter länsstyrelsens påpekanden. Länsstyrelsens yttrande som är riktigt obegripligt och dessutom oproffsigt.
    Minns känsla, tyvärr, är att moderaterna bakom kulissen har en del motsättningar man behöver ta itu med, det gör man inte eftersom FP ju har fattat sitt idiotiska principbeslut. Så kan M skylla på FP och så fortsätter vi bygga byggnader som inget egentligen vill ha.
    Nåja detta löser sig väl med tiden. Men vågar du svara på mina frågor Tomas.

    • Jag tror som du att varje plats måste prövas för sig. Höga hus kan vara mycket vackra. Se bara stadshuset eller Riddarholmskyrkan. Rätt läge för rätt hus helt enkelt. Jag har bla föreslagit ett Mariebergs ”Manhattan” som du hittar här på bloggen. En bukett av höga hus +150 där vore klart vackrare än dagens tidningshus.
      När det gäller Orgelpipan, kvarteret mitt emot centralen så håller jag med dig om Länsstyrelsen klåfingrighet och felaktiga besvärliga hållning till det sk riksintresset. Just nu jobbar vi s+m på en lösning som jag tror att du kommer att gilla. Jag kan inte säga mer nu, men återkom gärna med feedback när skisserna presenterats. Det kan bli jättesnygt!

    • Bra ide. Jag ska be våran lokalförening titta närmare på de platserna. Just nu håller vi på med en inventering av bra platser för stadsutveckling där våra föreningar är ute och letar och på söder är de mycket aktiva.

  9. @Anders Ryding
    Ditt förslag om att bebygga tomten där Kristinehovs malmgård ligger tycker jag bara är för dumt! Återigen ser man en slags ”knapra-på-det-gröna”-metodik i resonemanget. ”Ödsligt, otryggt..” Nähädu, det är det inte!

  10. @ Abacus
    Jag kan inte se att jag skrivit att jag anser att man skall bygga på kristinehovs Malmgårds tomt, däremot anser jag att man skall återuppta förslaget på bebyggelse längre ner på Kristinehovsgatan mot skinnarviksberget, så anser jag att man kan bebygga ”Ansgarieparken” mot Hornsgatan, delar av Ansgariegatan, Slybacken på Lundagatan borde också kunna bebyggas till dels, med lägre byggnader exempelvis stadsradhus eller lokaler för verksamheter i två våningar.
    jag tycker nämligen att det är trevligt med människor och byggnader i en stad. parker är också viktigt men här i Högalid har vi snarare ett underskott på människor och ett överskott av grönområden varav några helt obehövliga.
    Varför jag nu polemiserar med dig. Det är väl meningslöst. tyck du som du vill så tycker jag som jag vill, så blir det nog bra i slutänden när jag får rätt.
    Times are a changing som han sjöng Dylan.
    Vi som bor i innerstan skall visa generositet och dela med oss av den eftertraktade miljön. Jag vill att vi skall kompletteringsbebygga, det behövs. det är inte samma sak som att bebygga kristinehovs Malmgårds tomt eller
    ALL Parkmark i området. så lägg inte ord i min mun tack.

  11. Pingback: Om Studenttornet – tankar kring ett möjligt hus syskon « Paulus Indomitus

  12. Pingback: Ett vackert studenttorn till söder del 2 | Tomas Rudin

  13. Pingback: De rationella argumenten för höga hus är få | Stockholm Skyline

Kommentera

