Är reklam som ser ut som gatukonst tillåten enligt stadens klotterpolicy?

Detta bildspel kräver JavaScript.

Ett företag har hyrt hela rulltrappan vid Hötorget. En grafisk formgivare har fångat upp den internationella trenden med gatukonst och skapat en annorlunda miljö. Jag stannar upp tittar nyfiket på de olika bilderna. Hela rummet har fyllts av liv och karaktären av stel rulltrappa är nu istället en lekfull miljö.

Så jämför jag i minnet med en del bilder som jag sett i andra delar av Stockholm. Bilder som visades på stadsmuseets gatukonstvandringar före det att guiden fick sparken för att han JO-anmälde stadens klotterpolicy. Eller jag minns Graffittiskolan i Farsta som kulturskolan fick stänga för att den stred mot stadens klotterpolicy som säger att ingen verksamhet i kommunal regi får uppmuntra till olaglig Graffitti. Jag tänker också på de många roliga bilder jag sett på betong i Stockholm som städats bort inom 24 timmar för att nolltolerensen i Stockholm inte medger någon laglig yta alls för ideell konst.

Här vid Hötorget ser jag då min första helt lagliga installation av Gatukonst i Stockholm under rådande nolltolerens och frågan kommer smygande; vad fick de betala för det här?

To be continued…

PS. Jag har i olika sammanhang bl a här på bloggen förordat att nolltolerensen ska avskaffas och att stadens klotterpolicy ska göras om. Jag föreslår i en motion till kommunfullmäktige sk. offentliga atteljeer, där staden skulle bejaka konst av alla slag. Poängen med sådana lagliga väggar är att hela frågan om brott och konst reds ut en gång för alla. Skadegörelse är där det inte är tillåtet helt enkelt. Idag är det inte tillåtet någonstans. Såvida du inte betalar för det offentliga utrymmet.

4 responses to “Är reklam som ser ut som gatukonst tillåten enligt stadens klotterpolicy?

  1. Nyfiket följer jag med… : )

  2. På pricken! Bara någon betalar så ….

  3. Och hur är det egentligen med helfolierade t-banetåg? Värre än så blir det inte.

    ”Det allra fulaste klottret står nämligen SL själva för. Tunnelbanan är proppfull med horribla reklamtavlor. För några år sedan lät man dessutom motivlacka hela vagnar utvändigt, något som kallas att göra en “whole car” på graffitispråk. Gallerians vagn kan mycket väl varit det fulaste allmänna färdmedlet i världshistorien.” – Fredrik Edin http://fredrikedin.wordpress.com/2010/01/26/spotifieringen-av-klotter/

Kommentera

