Är studentfirande något som ska bekämpas med polis? Stockholmsspringut är ju kul ju…

Jag läste i tidningen i morse att studenternas firande med att åka studentflak genom stan ska förbjudas i city och stoppas av polis. Min hustru kommenterade det hela med ”att det sörjs väl av ingen”, men jag måste säga att det berör mig i någon mening, Min dotter tog studenten förra året och att se de glädjen som fanns bara i att planera firandet med sina klasskompisar var en fröjd. Redan hösten innan hade flaklastbil ordnats, klassen förberedde sig för dag då turen skulle bli av, de mailade, smsade, facebookade över helqa stan för att synka med andra klasser som skulle mötas vid sergel samma dag. Det var ett firande som hette duga som sen blev av och en idag tittar hon på bilderna och pratar om den dagen.

Jag har personligen aldrig störts särskilt mycket av flaken. Jag jobbade i flera år på Sveavägen och hörde dem spela och sjunga. En gång fick jag öl hällt över bilen, men jag har ändå alltid blivit glad av att se den här formen av Stockholmsspringut. För det är en typisk Stockholmsgrej det här att åka flak till sergel. Nu pluggar dottern i Paris och där har de inget firande alls pga av att de har den gamla studentexamen kvar. Många klasskamrater tar aldrig studenten så glädjen uteblir. I Stockholm firar alla friheten och vuxenheten som väntar efter gymnasiets tunga ok.

Jag gillar inte heller hotet om polis. Så länge flaken är tillåtna behövs inga poliser. Att då bekämpa ett firande av det här slaget med regler och polis gör staden lite tråkigare och ungdomarna lite mer vilsna. Var det så illa att visa glädje i fontänen? Det trafikkoas som påstods uppkomma är ju inte värre än vid stora idrottsframgångar, eller första maj. Ska det också förbjudas och bekämpas med polis.

En variant vore att koncentrera firandet till några få dagar så att det inte är utdraget under så lång tid, men tydligen är det firandet i sig själv som stör eftersom just flaken ska förbjudas på den platsen.

Nu tror jag emellertid att studenterna kommer att hitta någon ny plats. DNs Viktor Bart Krohn föreslog Hornsgatan om de tar av dubbdäcken. Jag håller med Hornsgatan med en sväng runt Slussenkarusellen tror jag är ett utmärkt alternativ fram till dess att moderaterna hinner förbjuda den platsen med.

7 responses to “Är studentfirande något som ska bekämpas med polis? Stockholmsspringut är ju kul ju…

  1. Pingback: Studentstopp - DN.se

  2. Finns det ingen hejd alls på er populism? Jag fattar att det inte är lätt att representera S i Stockholm idag men måste man reflexmässigt gilla studentflak, klotter och annat bara för att försöka ta billiga poäng?

  3. Jag vet inte om det är så mycket populism egentligen. Idag har jag tagit emot synpunkter om studentflak som både varit plus och minus. Jag skriver bara vad jag känner och det är som det står i artikeln att jag aldrig varit emot flaken, att de inte stört mig fast jag arbetat där på Sveavägen i många år och att min utgångspunkt är att det som inte är olagligt måste ses som tillåtet. Staden blir lite tråkigare helt enkelt när vi jagar bort firare från gatorna. Klotter har jag aldrig diskuterat. Däremot är jag för att det ska finnas lagliga platser för gatukonst såsom Graffitti, mosaiker, installationer och annat istället för att se allt som olagligt.
    Poängen med att tillåta fri konst på lagliga platser är att det blir enklare att skilja konst från skadegörelse och vi får alla ta del av en kreativitet som frodas inom gatukonsten. Jag gillar helt enkelt inte att samhället använder sin myndighet till att förbjuda sånt som egentligen uttrycker glädje, kreativitet och optimism.

  4. En gång råkade jag passera motsvarande fenomen i Köpenhamn. Glada, tjoande, rödmössade studenter! Vad härligt. Det som är oproportionerligt stort och störande i vår stad är massbilismen. Utan den kunde det finnas plats för diverse slag av härligheter. Leve det känslofyllda förnuftet !

    • härligt. i like. när jag var barn åkte vi alltid till Hagaparken med mamma och pappa och firade bellmandagen. vin i korgarna, picknick och sång, tusentals medborgare. sen var det kommunen som förbjöd folkfesten och sedan dess har vi ingen fest på Haga. tråkigare.

  5. Jag får blandade känslor när jag ser ungar på flak. Först ler jag när jag ser jag glädjen i deras ögon. Sen minns jag att 85% av den glädjen beror på hutlösa mängder alkohol i blodet. Seriöst, som gymnasieungdom i Stockholm idag kan jag intyga att alkoholen spelar huvudrollen i hela det här ”firandet”. Som allt när det gäller ungdomar. Sorgligt. Finns det förresten något skolrelaterat att fira längre? Någon examina finns väl inte längre? Vissa traditioner måste tyvärr ses över.

    • Hmm. Klok synpunkt. Jag får kompensera mitt inlägg med en liknande reflektion. Idag skriver jag ett inlägg om förstärkt kontroll av inköpsålder för ungdomar hos handlare. Jag delar din oro över att så mycket av firandet kretsar kring alkohol.

Kommentera

