Föreningslivet måste få ta större plats i det offentliga rummet, fler föreningstavlor och fler mötesplatser behövs

Jag har varit föreningsaktiv så länge jag kan minnas. Först var det Unga Örnar. Sen började jag orientera i Stigfinnarna, sedan i Skarpnäcks -OL. Jag spelade bowling i IK Göta. I SSU blev jag för första gången styrelseaktiv och politiskt intresserad och på den vägen är det. Nu förtiden går jag på föreningsaktiviteter så ofta jag kan, flera kvällar i veckan. Här möts människor från alla håll i den sk ideella sektorn. Kortspelare, hundägare, biodlare, politiker alla i små lokaler och med små resurser. Ledarna i dessa föreningar gör ett hjältejobb. Skulle alla föreningsorganiserad verksamhet värderas i pengar så är det en av de största sektorerna i svensk ekonomi, men nu är det inte så, utan allat arbete sker ideellt.

Men vad gör kommunen för att underlätta för föreningarna? För lite, tycker jag. Samlingslokaler har stängts, förningsråd har lagts ned och det är svårare att nå ut med information idag till medborgarna om vilken verksamhet som finns. Jag fick ett brev från en föreningsaktiv som löd så här: ”Jag har just färdats i t-bana mellan Alvik och Blackeberg och stigit av vid varje hållplats för att sätta upp lappar om en studiecirkel i Bromma Socialdemokraters regi. Min tanke var, att sätta upp lappar väl synligt vid varje utgång. Jag letade efter tavlor för föreningsinfo. Alla dessa tavlor visade sig vara överfulla. Det var föreningsinfo, men också en hel del småföretag och privatpersoner som försökte fånga uppmärksamheten. Jag letade efter utgågna meddelanden, där jag kunde sätt mitt blad ovanpå. Ibland var jag tvungen att sätta upp på lyktstolpar. Emellertid, med ett undantag, så var föreningstavlorna väldigt dåligt placerade. Vid Brommaplan fanns två stora tavlor mitt framför utgången. En utmärkt position för att budskapen ska synliggöras. Så var det ingen annan stans. Vid Abrahamsberg hittade jag ingen tavla. På övriga stationer fanns tavlor bara åt ett håll, när utgången hade två utvägar. Och tavlorna var nästan aldrig nära utgången. Mitt intryck är, att där ingen tavla finns, hade anslag satts upp på lyktstolpar eller annat i större utsträckning än där tavlor finns.”

Jag tycker den här berättelsen visar hur staden skuffat undan föreningarna. Istället har massor av ytor upplåtits till reklam. Men visste ni att staden har ett avtal med vissa av reklamsäljarna att en viss andel av tavlorna ska vara samhällsinformation? Jag tycker att det vore smart om dessa allmäninfotavlor uppläts till det lokala föreningslivet. Då skulle föreningar kunna annonsera på busshållplatsen i den egna stadsdelen. Utöver det behövs naturligtvis traditionella föreningstavlor med häftstift och tejp. Och naturligtvis behövs det fler samlingslokaler som föreningar kan låna för verksamhet.  Det verkar inte som föreningsinfo betraktas som positivt av stan. Undanskuffat. Fula tavlor. Man kan undra över rutiner för uppdatering och underhåll. Det borde vara tvärtom. Bra föreningstavlor är ett stöd till lokal föreningsverksamhet. Det är hög tid att höja föreningarna och deras ledares status i samhället.

3 responses to “Föreningslivet måste få ta större plats i det offentliga rummet, fler föreningstavlor och fler mötesplatser behövs

  1. På A svarar jag JA TACK, på B likaså – Hejja Thomas du är helt rätt i tid.
    Ha en fortsatt bra dag i solen!

  2. Agneta Emmervall

    Håller helt med om att det är, och länge har varit, ett stort problem med lokaler för föreningslivet. Det är ett stort demokratiproblem. Bra om ni kan driva det i fullmäktige.

  3. Inte minst för stadens alla båtklubbar som hanteras illa av Stockholm Fritid, ungefär som; det är snyggt på sommaren att se på alla båtar på Riddarfjäden och i Saltsjön, men vi måste förvara våra båtar någonstans också, vi är ideella föreningar vi också, som verkar för ett aktivt båtliv i staden.

Kommentera

