En ny Opera i Masthamnen kan ge Sverige en ny nationalscen

20120309-085335.jpg
Masthamnsoperan

Det kungliga operahuset i Stockholm stod färdigt 1898. Vid invigningen var det ett av Europas vackraste och mest funktionella operahus, ”State of the art”. Men tiden har hunnit ikapp den gamla 1800-talsbyggnaden och idag är den föråldrad, för liten och för oflexibel. Detta konstaterades redan 2007 i en utredning som gjordes på Regeringens uppdrag.
Den gamla operan kostar mycket i drift och underhåll och riskerar att bli ett framtida operamuseum istället för en kulturell högborg.
Det är angeläget att Stockholms stad hjälper till och driver mark- och fastighetsfrågan för hur en ny opera skall infogas i miljö och stadsbild. Stockholms stads del i ansvaret för att operafrågan får en lösning är betydande.
En vision/tänkbar plats är en nationalscen placerad vid Stockholms inlopp. Ett förslag finns framtaget av projektgruppen Masthamnsoperan om en tänkbar placering av ett nytt operahus i Stockholm i östra änden av Masthamnen invid Danvikskanalen.
En byggnad som skapats med kunnigt operafolk och som byggts inifrån och ut.
Läget skulle skapa en intressant infart till Stockholm och skulle öppna Stockholms kulturliv i en ny riktning.
Jag vill att en parlamentariskt tillsatt utredning ges i uppdrag att undersöka möjligheterna att reservera tomtmarken vid Masthamnens östra del för nytt operahus i Stockholm.

20120309-085746.jpg

Annonser

6 responses to “En ny Opera i Masthamnen kan ge Sverige en ny nationalscen

  1. Ja, som jag sa i det andra Masthamnsoperainlägget från häromveckan (https://tomasrudin.wordpress.com/2012/02/18/masthamnsoperan-ar-det-starkast-lysande-alternativet/) så måste man först lösa frågan var kryssningsfartygen ska lägga till, för det är deras Kajplats 167 som operafolket vill lägga beslag på. Vad tror du om att lägga operan på berget intill Fåfängan och att bygga en kryssningsterminal på kajen? Tågstation kan man som sagt bygga på Saltsjöbanans bro över Värmdövägen.

    • en fullt tänkbar id’e. jag tror på kombinationen opera och kryssningshamn. det borde vara ett plus för kryssningsgästerna jämfört med dagens sopstation.

  2. Sedan tycker jag nog att industriromantik kanske inte är den allra lämpligaste arkitekturstilen för en opera, men det är förstås min personliga preferens. Det kanske faktiskt är meningen att det ska se ut som att byggnaden är ett gammalt nerlagt oljeraffinaderi som tagits över av kulturen?

  3. Pingback: Ny opera i Stockholm? « Röda Berget

  4. Det finns väl inget som hindrar de som tycker om Opera att köpa en tomt, bygga en Opera och sen driva den själva?
    Eller så kan dom bussa dito till Köpenhamn och Oslo för där finns det
    nya skytbyggen till Operahus.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s