Genus, trygghet och gemensamma rum i Tiden

För ett par veckor sedan skrev jag, inspirerad av samtalen under våra workshops om Staden i framtiden, en artikel om genusperspektiv och trygghet i stadens gemensamma rum. Jag hade egentligen, när jag först började tala om genus och stadsbyggnad, tänkt att jag inte skulle hamna i att bara tala trygghet, eftersom frågan är så mycket större. Jag har ändå landat i att även om genus i stadsbyggnad aldrig får förminskas till att bara handla om trygghet är trygghet en otroligt viktig del av skapandet av våra gemensamma rum. Nu finns min artikel publicerad hos tidskriften Tiden och jag hoppas ni tar er tid att läsa och återkoppla med tankar om det jag skrivit.

Kommentera

