Staden som gör mig lycklig, Hökarängen

Detta bildspel kräver JavaScript.

Hökarängen i södra Stockholm är en fantastisk del av Stockholm. En del av det svenska folkhemmet kan man tänka. Stadsdelen byggdes under 1950-talet. T-banan stod klar 1950. Stadsplanen ritades av Daniel Hellden, samma arkitekt som ritat Sergels torg och sergelgångarna.

Iden var att skapa ett grannskap. Ett centrum i mitten med service och kommunikationer. Smalhusen placerades så att alla lägenheter får naturen med sig in i vardagsrummen. T ex sänktes fönsterliven i lägenheterna för att möjliggöra en bättre kontakt med naturen infrån lägenheterna. Stockolms första gågata anlades in mot centrum. Många butikslokaler sprängdes in i huslandskapet runt om i området.

Min första ”egna” konsumbutik var här i området på Söndagsvägen. Som nyexad konsumförståndare fick jag ansvar för den underbara lilla butiken i veckodagsområdet. Jag lärde känna många människor i grannskapet och de flesta bor kvar än idag 20 år senare. Det är typiskt för Hökarängen. Medborgare trivs här och omflyttningen är låg.

I Hökarängen placerades de sista nödbostäderna i Stockholm i slutet av 1950-talet. Den socialt utsatta situation som många Hökarängsbor hade skapade ett särskilt rykte som levde kvar länge. Men området har tack vare detta en härlig karaktär. Här träffar du människor som har en historia om Stockholm att berätta. Öppna, mysiga människor. Stolta och med stadig blick har de bott här i 30-40 år och känner sin stadsdel väl. Det är lätt att älska Hökarängen med sin natur och sina medborgare. Nu satsar Stockholmshem på upprustning och inflyttning.

Det sk stadsdelsrådet som bildats spontant av boende i området drar i tåtarna. De vill ha kulturell förtur, en ide om att ge lägenheter och butikslokaler till kulturarbetare. En genial ide. Så nu rustas butikslokaler från 1950-talet. Fönstren plockas fram igen och görs ljusa för insyn. Åhh, tänk om butiken hade funnits kvar i mitt veckodagsområde. Men den kanske återuppstår. Hökarängen är förädlat och kultiverat och numera synliggjort av konsthall C som flyttat in i området. Ett ”måste”-besök för den som vill lära sig mer och för den som vill möta det riktigt nya Hökarängen. Det nya söderort utvecklas tillsammans med de boende i det ena kulturprojektet efter det andra. Den demokratiska staden börjar se sitt ljus i Hökarängen.

6 responses to “Staden som gör mig lycklig, Hökarängen

  1. birgittaadolfsson

    1050-talet?! : ))

  2. birgittaadolfsson

    Härligt med politiker inifrån Stadshuset som vågar sig ut och se kvalitéer i förorten!

    • Jag jobbar ju förstås i Stadshuset, men jag bor ju i Sköndal så Söderort är hemma för mig. Ytterstaden är ju också vår gemensamma stad, vilket ibland glöms i diskussioner om Stockholm.

      • birgittaadolfsson

        Klockrent! Stadshuset som försvann när man byggde bort mellanrummet bakom… Tag båten över till andra sidan och se vad jag menar : ))

  3. Vilket fint bildspel och blogginlägg! Jag håller definitivt med om att stad som Hökarängen gör en lycklig.

Kommentera

