Politiken i namnen

Förra veckan gjordes de årliga sammanfattningarna av motioner som lagts i kommunfullmäktige. I samband med det uppmärksammade en del av de lokala tidningarna (såsom Vårt Kungsholmen och Södermalmsnytt) mina kvinnonamnsmotioner i en liten intervju om varför jag lagt dem. (Jag har själv skrivit om det här på bloggen i samband med att jag la dem.) I intervjun tycker jag att artikelförfattaren på ett bra sätt lyckats fånga det politiska i namngivningen av stadens gator och torg, och varför det är viktigt att både män och kvinnor lyfts i våra offentliga rum. Genom att i det offentliga bara synliggöra kända mäns avtryck på eller för vår stad reproducerar vi den historieskrivning där kvinnornas historia förblir osynliggjord. Det är det jag vill ändra på.

Annat jag skrivit om genusperspektiv och stadsplanering kan du hitta exempelvis här och här.

2 responses to “Politiken i namnen

  1. Utanför Stockholm ser man ibland på husväggarna förklaringar av aktuellt gatunamn. Varför inte i Stockholm också?

  2. Jag skrev faktiskt en motion om det också för ungefär ett år sen, för jag tycker det vore en bra idé. Du kan se svaret jag fick (och motionen) här:

    http://www.insyn.stockholm.se/ks/document/2011-06-22/Dagordning/12/12%20d11-0434.pdf

Kommentera

