Tunnelbana!

I lördags skrev jag tillsammans med landstingskollegan, Erika Ullberg, i SvD om den kostsamma och kortsiktiga trafikpolitik som den borgerliga majoriteten i landstinget bedriver. Det är en politik som redan idag kostar Stockholmsregionen alldeles för mycket, och som riskerar att bli än mer kostsam framöver.

”Stockholms län växer och är i behov av mer kapacitetsstark och klimatsmart kollektivtrafik. Tunnelbanan är överlägsen när det gäller driftsäkerhet och effektivitet. Regionen behöver en strategisk tunnelbaneutredning och flera nya linjer. Bland ledande Moderater har motståndet mot utbyggd tunnelbana länge varit stort. I en artikel i DN 31/1 om tunnelbana till Nacka så säger trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (M) sig vara för utbyggnaden men konstaterar samtidigt att: ”oavsett hur mycket vi pratar om utbyggnaden kommer den att dröja av det enkla skälet att planering och projektering tar många år”. Med dagens ljumma moderata intresse så kommer det ta ännu längre tid.”

Annonser

6 responses to “Tunnelbana!

  1. Härligt att få lyssna till gröna toner och någon som tar ton i S.

  2. Tunnelbanefrågan är den ni borde ha drivit i Slussendebatten. Tyvärr var det ingen (mer än Yimby) som påtalade det som faktiskt är projektets största brist: Att det fördyrar eller t o m omöjliggör en dragning av tunnelbanan förbi Slussen när den nya överdäckningen och bussterminalen står klara.

    En dragning förbi Slussen skulle minska trängseln på T-centralen samt ge Nackaborna en direktare förbindelse med västra Södermalm och de sydliga förorterna, så att de slipper omvägen till City.

    • Jag håller med dig. Slussendebatten är en sorglig historia. Även vi socialdemokrater har gjort många misstag. Självklart borde ett områdesprogram utarbetatas som grund där bl a utgångspunkter för framtida kollektivtrafik spikas innan staden tar detaljplan. T-banan som är vår framtida i särklass effektivaste funktion blir då helt naturligt den viktigaste.

  3. Vi har föreslagit att man bygger Slussen-bussterminalen så att delar av den kan utnyttjas som t-banestation när resten av banan är färdigprojekterad. Det skulle förbilliga t-baneprojektet med kanske en halv miljard och göra så att mindre av bussterminalen blir stående outnyttjad i framtiden när busstrafiken minskar.

    Även betongtunneln norrut skulle kunna byggas under nya bron som försvarsarbete och utnyttjas som garage tills vidare. Planskiss på det hela här: http://www.yimby.se/viewphoto/588/4.html

  4. Marie von Rietberg

    Vore inte en T-bana till Gustavsberg en självklar satsning av flera skäl: befolkningstillväxten, tillgängligheten, effektiviteten och miljön?!

    Man kan verkligen förundras över den rigida inställningen till utbyggnad av tunnelbanan (oavsett åt vilket håll) som Christer G Wennerholm (M) uppvisar.
    Och vad har stockholmarna gjort för att förtjäna honom?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s