Stadsbyggnad och spacialt kapital

Imorse inledde jag dagen med att träffa vår ”Bygg Sthlm-grupp”. Som vanligt var det ett möte som präglades av dynamik och idéer, men idag förstärktes inspirationen av de två inbjudna forskarena från Arkitekturskolan på KTH. Det var Lars Marcus och Ann Legeby som var hos oss för att presentera sin forskning, eller snarare delar av den. Fokus var integregation och segregation ur ett stadsbyggnadsperspektiv. Det innebar, förenklat, att vi inte diskuterade varken upplåtelseformer och bostadspolitik eller social och ekonomisk politik. Istället var fokus på gatustrukturer och byggda miljöer, och hur dessa kan påverka ett områdes förutsättningar. Det här kallar de för spatialt kapital (det är förstås mer komplex, men jag tillåter mig grova förenklingar). Det var otroligt spännande, och jag ska försöka samla tankarna och återkomma till detta senare. Man kan väl säga att det de sa både förstärker en del slutsatser jag dragit tidigare och lyfter på en del stenar jag hittills inte lyft på.

Kommentera

