Avskaffa nolltolerensen mot gatukonst

Till vänster: kaligrafi, tillåtet  Till höger: Grafitti otillåtet

Till vänster: kaligrafi, tillåtet Till höger: Graffiti otillåtet

Igår deltog jag i bildundervisningen i en av Stockholms grundskolor som vågat trotsa stadens förbud mot graffiti. Den sk nolltolerensen som försvaras av

(m)ajoriteten i stadshuset innebär bl a att stadens tjänstemän inkl lärare inte får bedriva någon som helst verksamhet som kan uppfattas leda till graffiti eller olaglig gatukonst. Lektionen var intressant. Knäpptysta elever, superkoncentrerade tog del av Tobias Barentins beskrivning av Graffitins historia och moderna utveckling. Superintressant! Se t ex härovan. Det erkända formspråket kaligrafi till vänster och till höger de fördömda och förbjudna graffitibokstäverna till höger. En lärare i Stockholms skolor får undervisa om det ena, inte om det andra.

Tobias hjälper till. Eleverna är superkoncentrerade.

Tobias hjälper till. Eleverna är superkoncentrerade.

I klassrummet var eleverna mycket medvetna om stadens förbud. Att de vuxna i samhället t o m är rädda på sina arbeten om de undervisar i detta förbjudna Graffiti. Låter det som Sverige 2012??? Men det är faktiskt så.

Jag fick själv pröva att skapa min första bild med Graffitibokstäver. Det var läskigt och kändes ovant. Jag har ju aldrig kunnat rita. Efter några försök och lite hjälp av bänkgrannar och bildlärare hände något. Jag upptäckte att bilden blev bättre. Bokstäverna började bli mina. Jag gillade mitt första ”R” men äcklades av mina ”D”. -Försök med en gemen bokstav, säger Tobias och vipps vart det bättre. -Låt bokstäverna bli feta och dansa, säger Tobias. Och de dansar. Mitt ”R” blir ett fotsteg. Det rör sig framåt. Jag börjar skratta, leker, sätter ett öga och det påminner plötsligt om en elefant. Efter en och halv timme har jag gjort min första skiss. Inget proffsjobb men jag är ändå omåttligt stolt när två killar och bildläraren ber mig signera några kopior.

Min första skiss
Min första skiss som ska ligga till grund för en målning på Malmös lagliga vägg fredag kl 13, välkommen!

I morgon bär det av till Malmö. Jag och Tobias Barentin, förläggare och kulturdebattör, åker till Malmö för att måla Graffiti. Jag ska få lära mig ännu mer, i färg, på p-huset Annas lagliga väggar. Vi bjuder in allmänhet och massmedia till en stund om gatukonst kl 13-15. Läs inbjudan här. Vi vill prata om skillnaderna mellan Stockholms förbud och Malmös öppna och tillåtande inställning. Hur en kultursatsning med ungdomars kultur kan se ut. Och hur jag som politiker i Stockholm tänker driva frågan vidare om att avskaffa nolltolerensen i Stockholm. Du kan läsa mer här på Bloggen i tidigare inlägg och i morgon tänker jag presentera en del bakgrundssiffror och fakta. Men framförallt kommer jag publicera vår målning. Malmö here we come!

Fakta kring nolltolerensen:

Statistik brottsförebyggande rådet anmälda brott per 100000 inv

Pressinbjudan:

Inbjudan till pressinformation vid målning i P-huset Anna den 27/1 kl 13

20120127-151223.jpg
Så här blev den, min första muralmålning! Snygg va?

5 responses to “Avskaffa nolltolerensen mot gatukonst

  1. Underbart att fler lägger sig i denna debatt om den helt sjuka syn och hettsjakt som sthlm stad bedriver. Jag bodde tidigare i Jönköping och nyttjade deras lagliga väggar ett par gånger i månaden under de fem år jag bodde där. Flyttade till sthlm i höstas och får abstinens då jag inte har någon tillåten yta att uttrycka min kreativitet på!! Driver ett graffitinätverk med några kompisar som gör workshops, fondväggar och föreläsningar och via det så har jag nu fått möjlighet att måla lagligt åt ett företag i sthlm!
    Lycka till med P-huset Anna, det är en fantastisk vägg att måla på! Vi som vill måla lagligt åker ofta på lite turné runt landet och målar på de lagliga väggarna… känns lite sjukt bara att huvudstaden, den största staden i landet inte har något sånt…

  2. Jag har varit socialdemokrat i 66 år. Under senare år blivit mer och mer intresserad av att stödja Miljöpartiet. Det har kännts omöjligt eftersom min familj i generationer, sedan slutet av 1800-talet varit socialdemokrater.
    Nu när jag såg Tomas Brundin försvara och agitera för klotter blev valet lätt . Utan samvetskval kommer jag att lämna partiet och med glädje gå över till miljöpartiet.

    • Jag är inte för skadegörelse utan för att konstformen gatukonst ges plats i det offentliga rummet. Det kan ske Aino exemplet Malmö på platser där det är lämpligt. I Malmö är skadegörelsen mindre per capita jämfört med i Stockholm. Tvärtom ökar skadegörelsen i Stockholm trots att vi har nolltolerens sedan 20 år. Se statistiken som finns här på bloggen. Poängen med lagliga väggar är att det avdramatiserar konstformen och gör det lätt att skilja mellan just konst och skadegörelse.

  3. Pingback: Underjordisk workshop i nolltoleransens Stockholm | Tobias Barenthin Lindblad

Kommentera

