Stockholms väg bort från segregationen

Idag är det dags för den andra workshopen om Staden i framtiden som jag bjudit in till. Temat för kvällens diskussioner är Staden utan segregationen. Det ska bli väldigt spännande att få fördjupa mig i tillsammans med engagerade stockholmare.

Skälen att fördjupa oss i segregation ur ett stadsbyggarperspektiv är flera, men det handlar inte minst om att vi hittills inte lyckats bryta segregationen. Jag har otrolig respekt för den sociala bostadspolitik som höjde standarden i boendet för otroligt många människor i vår stad och i vårt land. Jag är övertygad om att bra boenden för alla oavsett stadsdel eller boendeform är otroligt viktigt. Jag är däremot inte övertygad om att det är nyckeln till att bryta segregationen i vår stad. Segregationen är ett isärhållande. Det är den klyfta som gör att vi inte möts och som förstärks av att vi inte möts. Det sätt vår stad är konstruerad bygger på segregationen och förstärker den, med en kärna i mitten och små öar av stadsdelar utanför, segregerade från varandra med hjälp av grönområden, brist på tvärförbindelser och få gemensamma mötesplatser. I det ölandskapet av stadsdelar som inte möts hoppas jag att vi tillsammans kan dyka ner idag, för att fundera på varför vår stad är segregerad och hur vi, med hjälp av stadsbyggandets verktyg, kan arbeta för just staden utan segregationen.

Appropå bostadspolitik ser jag idag att finansborgarrådet Sten Nordin vill införa amorteringskrav för bostadslån. Det finns förstås något anmärkningsvärt i att Nordin, gått ut på att höja trösklarna för att få en hyresrätt i Stockholm och gjort stockholmare beroende av bostadslån, nu ser att det skapar problem (vilket min kollega Karin Wanngård förtjänstfullt beskrivit här). Men oavsett: Jag är öppen för och intresserad av en diskussion kring hur vi kan komma tillrätta med problemen på Stockholms bostadsmarknad, både bristen och belåningen. Vi socialdemokrater har vid flera tillfällen påtalat problemen med hög belåningsgrad bland stockholmarna, men jag vill också göra det lättare att ta sig in på Stockholms bostadsmarknad. Bostadsmarknaden ska vara både trygg och flexibel. I Stockholm är den idag både otrygg och stelbent. Hur vi går från det sistnämnda till det förstnämnda vill jag gärna diskutera med Nordin och med er här på bloggen.

Kommentera

