En gästhamn på Kungsholmen!

Jag såg för någon dag sedan att Stockholms hamnar slog besöksrekord i år. Många är de som vill besöka Stockholm, och de blir bara fler. Turistnäringen är en viktig näring för Stockholm, en näring som skulle kunna utvecklas långt mer än idag. Vad är det som gör det attraktivt att turista just i Stockholm av alla norra Europas större städer? Givetvis är vår stad vacker och har unika historiska miljöer och samtida mijöer, men vi har också vatten mitt i staden. Stadshuset, den fantastiskt vackra byggnad där jag har fått möjlighet att jobba, ligger i ett underbart läge, mitt i staden och precis vid vattnet. Jag är övertygad om att vårt vattenläge skulle kunna tillföra mer, för både stockholmare och turister. Som småbåtsägare och seglare har jag ofta slagits av de ganska små möjligheterna att småbåptsturista i Stockholm, trots att alla möjligheteregentligen finns. Det är mot den bakgrunden jag skrivit motioner och skrivelser om gästhamnar för småbåtar i centrala Stockholm.

I november 2011 tog jag på nytt upp idén, och föreslog en gästhamn vid kajen där restaurang Kungsholmen ligger. Den här gången vann jag gehör hos Regina Kevius och Moderaterna. På dagens stadsbyggnadsnämnd kommer vi socialdemokrater att tillsammans med Moderaterna, Centrpartiet och Folkpartiet att föreslå att kajen blir gästhamn för småbåtar. Det kommer gynna småbåtsturismen, men det kommer också att skapa mer liv och rörelse längst Norr Mälarstrand. Jag tror det kan bli riktigt bra.

Kommentera

