Bygg Högskoleexpressen?

Blå linje befintligt spår, röd linje nytt spår

Blå linje: Värtabanan med ny förbindelse till Västra Kungsholmen

 

Jag har en idé. Om man ska bygga en tågförbindelse mellan Värtan och Västra Kungsholmen, varför använder man då inte det spår som går mellan Värtan och västra Kungsholmen. Värtabanan som idag transporter gods från finlandstrafiken till stambanan kan med relativt små medel göras tillgänglig för pesontrafik. Jag vill kalla den nya banan för högskoleexpressen. Den skulle knyta ihop KTH/Roslagsbanan i nya studentbostadsområdet Albano, med forskningsinstitutionerna i Kräftriket och Nya Karolinska sjukhuset/Hagastaden ända fram till Officershögskolan i Karlberg. En bro över vattnet så förbinder högskoletexpressen fyra av våra allra hetaste nybyggnadsområden av bostäder västra Kungsholmen, Hagastaden, Albano och Norra djurgårdsstaden.

Den befintliga Värtabanan upprustades så sent som 2003 till en standard som medger 70 km/h. Den utrustades t o m med gällande säkerhetssystem  automatisk tågkontroll (ATC).

När jag testat iden på några har invändningar naturligtvis funnits. En har varit att banan idag används för godstrafik, men det torde inte vara något hinder eftersom även stambanan blandar persontrafik och godstrafik. Någon annan invänder att Värtabanan bara är enkelspråkig men det är ju även Nynäsbanan.

En sak som däremot skulle förhindra högskoleexpresssen förverkligande vore om stadens detaljplaner för Norra djurgårdsstaden, Hagastaden och Albano inte planerades med stationer och tillhörande kommunikationer. Jag kommer därför lägga förslag i stadsbyggnadsnämnden om att en ny station för studentexpressen med omstigning till Roslagsbanan ritas in i planen för Albano.

Ps. Jag fick en hint om att jag också borde länka till det inslag Tv4 gjorde om mitt förslag, så om du klickar här kan du se hela inlägget.

Annonser

8 responses to “Bygg Högskoleexpressen?

  1. Kul att S äntligen har en person som kommer med spännande och attraktiva förslag! Senast S lanserade ett attraktivt projekt var väl studentskrapan, och då vann man väl också valet eller?

    • Tack för dom orden. Jag tar gärna emot fler idéer här. Studentskrapan var den senaste storsatsningen på nya studentbostäder och den stod klar 2006. Sedan dess har tyvärr byggandet uteblivit. Vi fick gehör för vårt förslag att dubbla antalet studentlägenheter i Albano, men det räcker inte. Och det är bråttom. 80.000 studenter ska dela på 12.000 studentbostäder. Ekvationen går inte ihop.

  2. Förslag 1: gör något med eller kring Wennergren-center. Området lämpar sig väl för studentbostäder pga sin geografiska placering. Området är också isolerat och dött på kvällarna. Gör om höga huset till studenbostäder så vi får studentskrapan nr 2 eller bygg 1-2 kompletterande höga hus på 20+ våningar bredvid om det finns mark, t ex delen Norra Länken-bygget just nu tagit i anspråk väster om nuvarande höghuset. Det skulle skapa mer liv i området, likt studentskrapan-projektet skapade liv i SoFo och området kring skatteskrapan. Vad sägs?

    • David:Intressanta idéer, jag tar dem med mig! Det pågår, som del i att Söderstaden ska byggas, ett arbete kring Skanstullområdet som öppnar upp för en del förändringar. Att göra om befintliga höga hus kräver ju däremot oftast att företag lämnar fastigheterna, så det är ju lite svårare att styra. Vi hade faktiskt ett förslag på att staden skulle göra det (och göra till små hyresrätter) när Swedbank lämnade sina lokaler vid Brunkebergs torg. Tyvärr fick vi nej på det. Däremot fick vi på kommunstyrelsen i onsdags slutgiltigt gehör för ett annat förslag jag lagt, om att göra om St Görans gymnasium som står tomt till studentbostäder.

  3. Jag ser hur du tänker. Problemet är att den går mellan ganska obebodda områden, finns i princip ingenting norr om banan. Studenter behöver i princip aldrig åka mellan olika universitet, och ska man ändå ta sig från, säg fridemsplan, till stadshagen för att sedan åka till en station i utkanten av gärdet så går det nog snabbare att ta tunnelbanan.

    Sammhällsnyttan blir nog marginell, och det är i väldigt få scenarier som det kommer att korta tiden jämfört med tunnelbanan så som jag ser det. Men du kanske har kommit på en massa som inte jag har?

    Å andra sidan är det ju billigt med befintlig räls.

  4. Jag tänker mig att det blir mer attraktivt att bygga mer där det finns tunnelbana. Finns det tunnelbana ökar incitamentet att ex låta Albano-området växa ytterligare och så vidare.

    Jag tänker ofta på vad journalister skrev när Västerbron byggdes: En jättefin bro, men vem ska åka på den? Ett par år senare vet vi vad som hände. Infrastruktur styr o skapar förutsättningar för byggandet, eller vad tror du?

  5. Idén är väl inte direkt ny, men det kanske behövs en tung politiker för att den ska vinna gehör. Obs att det blir väldigt svårt att få till en fungerande korsning med stambanan och alla trafiklederna vid Karlberg. Det vore bättre att använda de existerande spåren till Centralen, och då kan man återanvända de östliga plattformarna vid Karlberg och Centralen också (både de och spåren blir överflödiga när Citybanan öppnas om några år).

    Enkelspår går inte ihop med den höga turtäthet man vill ha på en lokalbana (<20 minuter mellan tågen) så tyvärr måste nog Richard Murray och hans halsstarriga nationalstadsparkvänner köras över så att det kan byggas dubbelspår hela sträckan.

  6. Och förslaget om att förbereda för station vid Albano las av bl a Yimby redan innan planremisstiden för området gick ut. Stationen tycks tyvärr ha gått om intet (man kan förstås fortfarande lägga den på bron över Roslagsvägen) men vi fick i alla fall igenom att man reserverar plats under överdäckningen för ett framtida dubbelspår.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s