En fundering om staden och dess grönområden

Jag läste för någon dag sedan i den här artikeln om att stockholmare i ytterstan upplever en större brist på grönområden än stockholmare i innerstan. Det där med vad som är innerstad och vad som är ytterstad är förstås egentligen ganska flytande, och ytterstaden är inte alltid lik ytterstaden (Sköndal, där jag bor, skiljer sig till exempel en hel del från Tensta, där min numera bloggande kollega Emilia Bjuggren bor). Som jag förstår det menar Ståhle i artikeln att den glesare bebyggelsen skapar ett ineffektivt markanvändade, vilket gör att vi tar större grönytor i anspråk för mindre, vilket i sin tur leder till färre ”bra” grönområden. Med bra tänker jag mig grönområden som människor vistas i, möts i, tränar i och så vidare. Ett annat tänkbart skäl skulle kunna vara att vi stockholmare som bor i ytterstan valt ytterstan just för att vi prioriterar närhet till grönområden, och därför känner en större brist. Den som bor i innerstan väljer ju, oftast aktivt, bort värden som grönska för värden som liv, puls och rörelse. Ytterligare en förklaring kan ju vara hur grönområden i olika delar av Stockholm planerats, med belysning, bänkar, löpspår och annat.

Skälet att jag tar upp det här på bloggen är främst att jag undrar hur ni som läser min blogg upplever ”ert” Stockholm? Vart trivs ni? Varför tror ni att man stockholmare i förorten upplever mer brist på grönområden? Upplever ni själva en sådan brist?

PS. Artikeln tar upp en del annat också, som vi diskuterat mycket i samband med att vi påbörjat arbetet med genusperspektiv på staden. Orden ”Man ska inte behöva ta bilen för att köpa en dammsugare” tycker jag väl sammanfattar en stor utmaning för Stockholms stadsplanering framöver.

2 responses to “En fundering om staden och dess grönområden

  1. Här kommer min rapport:
    Jag bor i ytterstaden (miljonprogram). Inte för att jag vill bo där utan för att ekonomin tvingar mig att bo långt ut. Jag har tidigare bott inneboende i Vasastan.

    Visserligen finns det väldigt mycket grönyta i närheten av den förort jag bor. Men området är inte byggt för att man ska vistas i grönområdet. Bostadsområdet är byggt för att man ska ta sig mot pendeltåget och in mot staden. Grönområdena ligger bortom bilvägar och bortom grönområdena finns egentligen ingenting. Grönområdet rör man sig i kanske en gång i veckan och då när man planerat för att ta den där promenaden bortom bilvägen (nej jag har inte bil).

    När jag bodde i Vasastan promenerade jag dagligen förbi Vasaparken. Inte för att Vasaparken var målet, utan för att det mesta jag skulle till låg på andra sidan Vasaparken. Att slippa planera för att få sin dagliga dos av grönt (eller vitt på vintern) var en befrielse. Som boende i förorten ser man visserligen en del natur från tågfönstret men det gör en ju knappast gladare. Allra helst skulle jag vilja se just en tät kvartersstruktur där jag bor med någon park man kan passera på vägen till den lokala restaurangen eller pendeltåget.

    Jag bodde tidigare i Jakobsberg. Bakom centrumet finns visserligen en park som många passerar. En sådan park vill jag dock inte se. De flesta bostadshus vänder sig bort mot parken. Ingen har uppsikt och parken som är rätt stor blir därmed otrygg. Där jag bor vill jag istället att parken ska ramas in av kvarter med restauranger och affärer nedtill. Det är sådana omgivningar som gör parken trygg.

    Så: En brist på grönområden upplever jag inte. Men en brist på tillgången till grönområdet. Ståhle har rätt på många punkter.

    Många som har synpunkter på miljonprogrammen och deras usla struktur bor inte där själva. Man kanske väljer att bo i villa, men knappast i flerfamiljshus utanför stan. Då kan man lika gärna bo i själva staden. Tyvärr har den bara plats för de rikaste. Det vore bra om Ståhle fick rätt i att innerstaden expanderade. Då skulle den kunna rymma även oss som inte tjänar multum.

  2. Hej Niklas! Tack för ditt svar. Jag tycker meningen ”En brist på grönområden upplever jag inte. Men en brist på tillgången till grönområdet” är en väldigt talande sammanfattning som säger väldigt mycket. Jag kommer ta med mig det här!

Kommentera

