Tillbaka i vardagen – Skyskrapor på Kungsholmen

Idag har vardagen dragit igång på riktigt, med möten, nämndförberedelser och allt vad den politiska vardagen bjuder. I det ingår förstås att jag går igenom mailen och läser de brev som inkommit under semestern. De har bland annat handlat om skyskrapor.

Precis innan jul presenterade jag och Socialdemokraterna ett förslag på att bygga nya hyresrätter i Marieberg, på Kungsholmen. Reaktionerna har varit många, och ofta positiva. Samtidigt har jag såklart fått ett par mail från er som inte tycker att höga hus passar på Kungsholmen, som undrar över Bromma-flyget, som har frågor kring förslagets status och så vidare. Jag tänkte passa på att svara på en del av frågorna här, även om det kommer att få bli fler inlägg om förslaget framöver. (Vill du se förslaget kan du titta på TV4 här)

Jag har fått en del mail där argument för varför just Marieberg skulle passa att bygga i efterfrågas. Som jag tidigare nämnt är områdets skyline sådan att det skulle komplettera med nya höga hus vid sidan av exempelvis DN-skrapan. Det är ett av argumenten för att bygga de hyreshus vi föreslagit. Ett annat självklart argument är den stora bristen på hyresrätter i allmänhet och allmännyttiga sådana i synnerhet, på just Kungsholmen. Stockholms innerstad är inte färidgväxt utan måste tillåtas växa. Där det passar kan det innebära på höjden. Stockholms innerstad är dessutom i stor brist på hyresrätter, vilket är ett starkt argument för 1000 nya hyresrätter.

Ytterligare en invändning jag mött är att det skulle bli höga hyror med nya hus i ett sånt attraktivt läge. Jag är övertygad om att nya hyresrätter behövs, i Stockholms innerstad såväl som i Stockholms ytterstad och i mer attraktiva liksom i mindre attraktiva områden. Jag tror egentligen de flesta av oss kan vara överens om det målet, men om vi ska lyckas nå det måste vi också våga utveckla karaktären på en del platser i Stockholm. Det gäller ytterstaden och det gäller innerstaden. Vi socialdemokrater, och jag själv personligen, vill att hyresrätten ska vara en boendeform för alla, inte en slags social housing som bara riktas mot de som har det sämst ställt. Då behöver vi bygga hyresrätter som alla typer av stockholmare och potentiella stockholmare efterfrågar. Det innebär olika storlekar, olika höjder och olika områden.

Vad gäller risken större bilköer när det blir fler invånare på Kungsholmen är det ett problem som finns över hela Stockholm, i och med att vår stad växer så det knakar. Jag tror att den stora nyckeln finns i kollektivtrafik i kombination med satsningar på cyklister och promenerande.

Bedömningar kring Bromma-flyget lämnar jag över till de som ansvarar för dessa och är sakkunniga på området, i det fall Regina Kevius den borgerliga majoriteten skulle välja att nappa på vår idé för Marieberg. I nuläget är det här alltså en idé från oss socialdemokrater, men för att den ens ska behandlas i planprocess med samråd och så vidare krävs att fler partier än vårt tycker att det är ett spännande förslag att utforska. Det hoppas vi att de ska tycka, så att vi kan gå vidare i en process med samråd och dialog.

Jag hoppas jag svarat på en del av era frågor här och hoppas fortsätta dialogen om Marieberg såväl som andra nya och gamla idéer om hur vi utvecklar Stockholm. Så länge: God fortsättning!

3 responses to “Tillbaka i vardagen – Skyskrapor på Kungsholmen

  1. Jättebra förslag om att bygga markeffektivt. Vi behöver många nya bostäder i Stockholm då många väljer att bo kvar eller flytta till vår vackra stad. Ett antal höghus i Marieberg är ett utmärkt komplement till annan bebyggelse där. Bromma flygfält ska vi väl inte ha kvar? Det går snabbare att åka Arlanda Express till Arlanda än att åka till Bromma flygfält, inte minst i rusningstid. Arlanda har kapacitet över. Vi ska även tänka på säkerhets- och miljöaspekterna samt hur bra det är för de som kommer från andra delar av landet och ska vidare att inte behöva byta flygplats! Lägg ner Bromma, bygg höghus i Marieberg!

  2. Boka en lägenhet till mig!

    Snälla Tomas Rudin, lova att inte släppa detta förslag. Det är precis såna här förslag som gillas av majoriteten av Stockholmare. Jag flyttar gärna in!

  3. Pingback: Här har du ett par förslag, Sten Nordin | Tomas Rudin

Kommentera

