Slussen – Ikväll händer det

Så var det snart dags. Om ungefär 30 minuter börjar Slussendebatten i Stockholms kommunfullmäktige. Utanför fönstret hör jag just nu demonstranterna (ska alldeles strax gå ner och säga hej). Det kommer bli en lång debatt idag, men det är en viktig debatt.

Vår kritik är och har varit tydlig. Vi socialdemokrater vill ha ett nytt och modernt Slussen, men det förslag som nu är presenterat i och för sig nytt, men det är inte modernt. Vår kritik har sammanfattningsvis riktat in sig på följande huvudpunkter:

–         Kritiken mot det liggande förslaget har varit massiv. Moderaterna har valt att inte lyssna, vare sig på oppositionen eller stockholmarna.     

–   2005 beräknades projektet kosta 3,6 miljarder, idag är det minst 8 miljarder. Det är en enormt stor skillnad, på mer än 4 miljarder totalt. Vi vill ha kostnadskontroll

–         Förslaget saknar framtidsvision –  Möter inte framtidens trafikutmaningar. Förslaget vi har att ta ställning till är ett förslag som konstruerats med en trafikutgångspunkt: Trafikrörelserna på platsen 2009. En konstruktion som kommer att kosta staden minst 8 miljarder och som är mötesplats för nästan alla vår stads trafikslag borde ha en annan trafikvision. Den borde konstruerats med utgångpunkt i hur vi tror att stockholmarna rör sig om 30 år och i hur vi vill att trafiken ska utvecklas. Då hade lösningen antagligen blivit en annan än en åttafilig väg. Det är kanske mer modernt än 12 filer, men det är inte modernt.

–         Förslaget är planerat med bilen i fokus – Vi vill ha kollektivtrafik, cyklister och promenerande som utgångspunkt. Jag återkommer till att en modern lösning hade blickat framåt, framåt mot en framtid där vi vill se gående, cyklande och kollektivtrafik ta mer plats i gaturummet och större andel av trafiken.

–         Förslaget är mer tillgängligt än det nuvarande Slussen – Men det nuvarande Slussen byggdes på 1930-talet. Det är därför en haltande jämförelse. En modern plats i vad vi alla säger ska vara världens tillgängligaste stad måste vara bättre än så! 

–         Det blir ännu en galleria på Söder.  För vem byggs den? Hur påverkar den exempelvis Götgatsstråket? Vi vet att gallerian är en viktig intäkt för projektet, men är det dess enda syfte? Räcker det då? Har det gjorts en ordentlig konsekvensanalys av den utbyggnad av handel som just nu sker i södra Stockholm? Vi har Götgatsbacken, vi har Skrapan, vi har Ringen, vi har redan en galleria vid Slussen och vi får ett nytt handelsområde vid nya Söderstaden. Finns det inte en risk att den planerade gallerian vid Slussen kommer att utarma handeln längst det viktiga promenadstråket längst Götgatan?

Annonser

12 responses to “Slussen – Ikväll händer det

  1. Hej Tomas, jag följde chatten på SvD idag men innan du hunnit besvara min fråga avbröts chatten av ett tekniskt fel, så jag ställer den igen här.

    Du sa i chatten att cyklister ”måste vänta på slussöppning eller trängas med bussar” och då undrar jag om du är medveten om att det ska byggas en stor cykelbro längs t-banebron, utan vare sig bussar eller slussar?

    Följdfråga: Har du tagit del av planhandlingarna?

  2. Pingback: Nya Slussens detaljplan klubbad | Stockholm Skyline

  3. Hej!

    Som du kanske läst Herbert, så har SL sagt nej till cykelbron eftersom tunnelbanebron den ska gå längst med är i så dåligt skick. Utan SL med på tåget så blir det ingen cykelbro, och tills tunnelbanebron renoveras kan vi, som jag förstått det, inte räkna med någon cykelbro. Detta vet också majoriteten, vilket de inte förnekade i debatten i kommunfullmäktige igår.

    Kul att du deltog i chatt-diskussionen.

    Vänligen
    Tomas

    • Har du en källa på att SL skulle ställa sig negativa till cykelbro intill t-banan? Av vad jag sett i de inkommande yttrandena så finns ingen sådan information men det kanske finns på annat håll. Skulle i så fall vara intressant att få en guide till var man i så fall kan hitta denna info.

      • Innebär det uteblivna svaret att uppgiften om SL:s negativa inställning till cykelbron inte stämmer? Om uppgifterna inte kan verifieras så undrar man varför de förekom i debatten.

      • Hej. Förlåt för att mitt svar har dröjt. SL har i en utredning som redovisats för dess styrelse slagit fast att t-banebron är i så pass dåligt skick att den måste renoveras och eller helt bytas ut. Under tiden fram till dess har de invändningar mot att nya brofundament grävs ned i anslutning till de befintliga.

      • ”SL har i en utredning som redovisats för dess styrelse slagit fast att t-banebron är i så pass dåligt skick att den måste renoveras och eller helt bytas ut. Under tiden fram till dess har de invändningar mot att nya brofundament grävs ned i anslutning till de befintliga.”

        Det var ju intressanta uppgifter. Finns det någon länk till den informationen? Varför är detta i så fall inte nämnt i SL’s yttrande? Om förslaget innehåller en cykelbro intill t-banebron och SL har synpunkter på detta borde detta rimligtvis varit något de tagit upp i sitt yttrande. Men det har de inte.

      • Utredningen presenterades efter det att deras remissvar lämnades in. Märkligt och intressant, eller hur?

      • Så det finns ingen länk till en källa som stöder påståendet?

      • Nej, utredningen presenterades för SLs styrelse i höstas så den kan säkert begäras ut från dem.

  4. Tack, Tomas, för att du tar upp detta med galleriorna. Jag håller med dig om risken för utarmning av den handel som redan finns. Sen så undrar jag, vem tycker egentligen det är bra med gallerior? Varför finns det så många, så tätt ihop? Se bara på den som byggs vid Hornstull, när det ligger ett tvärs över bron till Liljeholmen. Jag, och kanske många med mig (?), är rätt så trött på dom. Om jag får vara ärlig. Det är o-charmigt.

    Vill också tacka för gott motstånd vid debatten om Slussen igår. Såg dig och alla de andra i oppositionen kämpa väl på webb-tv:n. Ni var mindre populistiska och mindre ytliga i era argument jämfört med de borgerliga. Det tackar jag definitivt för.

    • Det finns dock ingen forskning eller erfarenhet som visar att utbudet av handel utarmas av ett tillskott av nya butiker, oavsett om entréerna ligger under tak som i en galleria eller ej. Däremot kan den motsatta effekten påvisas, att fler människor dras till ett område med fler butiker och att den totala handeln ökar.

      Troligen tänker du på externa köplador utanför staden som bara kan nås med bil. Där är utarmningseffekten på butiksutbudet i stadskärnan synnerligen väldokumenterat. Men Slussengallerian ska inte jämföras med sådana utan med Fältöversten, Ringen, Västermalmsgallerian – och gallerian som redan finns där.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s