Städa eller städa inte…

I natt blev jag väckt av en desperat medborgare i Vasastaden som ännu en gång blivit väckt av stadens städning på gatan utanför. Varje natt mot måndag och varje natt mot fredag kör en bullrig sopmaskin i 20 minuter mitt i natten och städar.
Avundsjukt kan jag konstatera att det är skillnader i staden. Jag bor i södra förorten och där städas gatorna mycket sällan. I Kista klagade de stora bolagen i våras på att vårstädningen av sand saknades i maj. I Farsta låg sanden kvar till juni. Slussen verkar inte ha städats sedan 1970.
Så fördelningen av städuppdraget från staden verkar vara olika för olika medborgare.
Men jag håller med den förtvivlade medborgaren: är det verkligen nödvändigt att städa innerstaden två gånger per vecka, mitt i natten? Vi borde se över städningen så att hela staden får del av resurserna. Då kan Vasastadens medborgare få sova på nätterna och förorten städas bättre än idag.

Kommentera

