Ska det vara så svårt att skilja på konst och skadegörelse

20111123-070445.jpg

Laglig konst i Norrköping

När konstformen Grafitti kom till Sverige i början 1980-talet förskräcktes borgerliga debattörer över det nya uttrycket. Det var trash och klotter. Gatans parlament och ett tydligt uppror som måste stävjas med lagar och represalier. Konstformen Grafitti utvecklades snabbt över världen och fick många olika uttryck. Flera nya ”kändisar” skapades i USA och andra länder. Gallerier gläntade på sina portar och började släppa in Grafittin i de finare rummen. Konstnärer som Banksy som vars målningar idag värderas till miljontals kronor föddes i gatukonstens värld. Idag förvandlar han fula väggar till guld genom att ta fram sin kreativitet. I Berlin som av många räknas som Europas verkliga kulturhuvudstad har gatukonsten fått spela fritt i många glömd områden och det är en ren njutning att idag färdas i stadens många industriområden eller tidigare skumma ytor och se den prakt och kreativitet som där utvecklas.

Andra städer i Sverige har bejakat konstformen på olika sätt. De här bilderna är från Norrköping där staden lät Grafittikonstnärer smycka ett bostadshus, med väggar vända mot parken vid ån, mitt i den mest centrala delen av staden. Konstverken är idag en helt naturlig del av den offentliga konsten i staden. Samtidigt är de en tydlig signal till stadens ungdomar att deras uttryck och kultur är välkomna i samhället.

I Stockholm går tyvärr utvecklingen i en helt annan riktning. Här finns inga lagliga väggar. SL, polisen och Stockholm stad arbetar efter den sk nolltolerensen som betraktar Grafittin som kriminell. När en polis och Grafittikonstnär Gustav Engström gav sig ut på DN-debatt och försökte förklara skillnaden mellan konstformen och skadegörelse skickar Södermalmspolisen mail till Stockholm stad, SL och vaktbolaget ICG och kallar debattören för rötägg. Ingen av stadens anställda får uppmuntra till Grafitti. Inte bildlärare. Inte fritidsledare. De som har försökt har fått tillsägelser att sluta. Stadens sk klotterpolicy använder begreppet ”olaglig Grafitti” samtidigt som det inte finns några lagliga platser att måla. Grafittin som helhet är följdaktligen olaglig. Tron är att Grafitti kommer leda barn och unga in i en kriminell bana. Effekten har blivit ett krig mellan ungdomsgrupper och samhället där vaktbolag, saneringsfirmor och polis lägger allt större skattemedel på att jaga och städa. Idag vet vi inte exakt hur stora summor kriget kostar, men vi vet att de ökat hela tiden sedan nolltolerensen infördes under 1990-talet. Och visst är det konstigt att inte kostnaderna minskar istället för ökar. För om syftet med nolltolerensen var att minska intresset hos ungdomar för att klottra så är det ju ett faktum att 20 års arbete gått i motsatt riktning. Strategin har helt enkelt havererat och istället för utveckling av laglig gatukonst på lagliga väggar har vi fått skadegörelse på skygga ytor med vaktbolag som skuggar ungdomar.

Lagliga väggar finns idag i alla Europas huvudstäder utom två. Den ena är Minsk. Gissa vilken den andra huvudstaden är?

20111123-070603.jpg

Annonser

3 responses to “Ska det vara så svårt att skilja på konst och skadegörelse

  1. Äckliga sosse. Graffitin är döende

    • Men snälla… Där brann väl några ytterligare hjärnceller ändå. Jag förstår inte varför du tar dig tid att skriva sån dynga och jag förstår inte heller varför jag bryr mig om att svara så jag slutar här.

  2. jag har själv åkt till Norrköping men det blir ju inte ofta pga avståndet till sthlm. Hade det funnits en vägg här hade jag kunnat måla oftare!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s