Genusperspektiv på staden

20111120-111231.jpg

Götgatsbacken södra brandvägg

Jag gav mig ut med kameran för att leta exempel i staden på hur vi påverkas utifrån ett genusperpektiv. Egentligen var det i första hand gatunamn, statyer och liknande som jag tänkte leta rätt på, men jag hann inte längre än till Götgatan förrän jag såg den här kontrasten mitt i folkvimlet. Det är kanske en självklarhet för många att reklamen är sexistisk, men jag tycker det är motbjudande. Att sedan män skildras som starka, stadiga och stridbara har ju pågått ända sedan man började gjuta bronsskulpturer. Men nu 2011? Är vi inte smartare än så här…

Sätter man på sig glasögonen och börjar granska omgivningen syns massor av exempel på fenomenet att kvinnor framställs som värnlösa, svaga sexobjekt. Och män som starka, självständiga hannar. Det här påverkar våra barns ideal. Det påverkar hur vi tänker och det tränger ut de sunda tankarna från våra hjärnor i syfte att köpa produkter som konfirmerar bilden av kvinnor och män som skilda arter.

För att diskutera staden utifrån ett Genusperpektiv har jag bjudit in till en första workshop den 15 december kl 18-20. Temat är ”Genusperspektiv på staden” och alla är välkomna. Anmälan gör du genom att klicka på den här facebooklänken.

 

Kommentera

