Sven Tumba och de försvunna kvinnorna

Jag lade ett förslag i kommunfullmäktige om att uppkalla torget framför den nya Stockholmsarenan efter idrottslegenden Sven Tumba. Djurgårdaren som vann allt han företog sig. Han tog SM-guld i både hockey och fotboll. VM-guld och os-medaljer i ishockey. Förutom de fantastiska sportsliga framgångarna inom både hockey och fotboll så introducerade han golfen i Sverige som en folksport. För alla Djurgårdare blev han en ikon och för alla Stockholmare en stor personlighet med ett varmt hjärta för folkidrotten.

Förslaget gillades av många och är inte avgjort ännu i stadens prövning, men jag mötte också en sund motreaktion. En gubbe till! Har vi inte nog med gubbar som når kröning efter sin död i stadens rum, frågade Eva Lousie Erlandsson Slorach, en av mina närmaste kollegor. Och jag drabbades av grubbleri. Varför har det blivit så? Självklart är det män som tidigare planerat staden och satt sin prägel på den, men att även 2011 detta kan sägas om mig, en gubbe som föreslår gubbar.

Nu tycker jag att Sven Tumba förtjänar en plats i Stockholm och att arenan är väl vald eftersom han där vann många av sina matcher. Men bot och bättring ska göras. På måndag börjar min genuskompensation för denna insikt och föreslår att fyra platser ska uppkallas efter framgångsrika kvinnor. Dessa är: Siri Derkerts, Margareta Krook, Emelie Flygare Carlén och Sonja Kovalensky. Mer om dem längre fram… Kom gärna med fler förslag.

27 responses to “Sven Tumba och de försvunna kvinnorna

  1. Pingback: Politiken i namnen | Tomas Rudin

  2. Men lägg ner. Visst förtjänar Tumba ett torg, men då någonstans i DIF-trakter! Häda inte.

  3. Synd att det är redan är döpt till Svenne Berkas torg 🙂

  4. Försöker du vinna djurgårdsröster eller?
    Klart osmakligt. Du är en populist och all ev kred du hade innan ditt förslag till idrottsförvaltningen är putz weck!
    Riktigt dum ide av dig att väcka vreden på detta vis.
    Sista ordet är inte sagt i denna fråga.

  5. Ge han en plats på östermalm, som av tradition är djurgårdens grundområde. Man skulle aldrig döpa ett kvarter på östermalm eller i solna till nackas hörna. Nej den ligger på söder. Gör om, gör rätt

  6. Är inte torget redan döpt till svenne berkas torg?

  7. Snälla nån soccerbajare, kolla när han publicerade inlägget…

    (18 november, 2011)

  8. Snälla Elloh, läs dagens DN…

  9. Vad gäller ”trakter” och tradition så har djurgårdare valfärdat till globen området sedan 50 talet där Sven Tumba tog 8 sm guld (på Hovet utan tak) och kämpade för tre kronor. 220,000-250,000 djurgårdare kommer dit om året än idag, långt fler än bajen drar i fotboll per säsong. Så vem har ”mest rätt” till arenaområdet? Som djurgårdare tänker man bara Stockholm, det har att göra med att vi växt upp med Globen/Hovet på vintern och Stadion på sommaren. Sven Tumba är en idrottsikon för Stockholm hela Sverige. Har Stockholm fostrat en större idrottare? Men visst stämmer det att Tumba även spelade fotboll framgångsrikt på Östermalm och Råsunda. För övrigt, Berka gjorde succé som målvakt mot Tyskland på Stockholm Stadion 1935.

    • Va? Du glömmer bort att även Hammarby har spelat hockey där nästan lika länge (fram tills för något år sedan) – och nuförtiden drar Djurgården inte lika mycket publik.

      Vem har mest rätt till arenaområdet? Tja, det ligger ju ett stenkast från Hammarby. Du kan nog själv lista ut svaret.

    • Det handlar inte om vart han har spelat det handlar om lokal identitet. Ni kan spela 1000-tals timmar där men det är ändå Bajenland. Så om man jobbar på samma ställe med samma arbetskamrat väldigt länge, är man då släkt med denne arbetskamrat? Då man har fler timmar med denne än sina föräldrar? Ingen skulle komma på att döpa platsen utanför Stadion till Svenne berkas torg. Måhända att dif hockey lirat massa miljoner ggr i Hovet/globen men vi bor här, det är Bajenland identitetsmässigt. Jag är absolut inte mot att uppkalla en plats efter Tumba men gör det där det känns mer dif-aktigt läs Östermalm, Lidingö, Täby, Danderyd. Fast ni kanske är nöjda med att vara identitetslösa.

  10. Ställ Tumbagubben vid nån golfbana på Lidingö. Söder om söder hör inga gårdare hemma.

  11. Gnaget har norrort, bajen har söderort. Djurgårn har östermalmstorg.. Bort från bajenland!

  12. Tomas Rudin… Det här var fan det pinsammaste jag läst. Är du helt jävla identiteslös och pantad!? Nu är det slut, jag kommer aldrig mer rösta på Sossarna trots att jag gjort det i flera års tid. Du verkar ha haft en dålig uppväxt i en liten bondhåla, precis som alla andra djurgårdare.

    Tänker du ett steg till kan du räkna med att den statyn är nedbombad med klistermärken och klotter dagen efter den satts upp. Du kan också räkna med att det här troget kommer tapetseras i grönvitt mer än vad det annars skulle göra. Du kan också räkna med att relationen mellan Bajare och difare kommer bli ännu sämre och att difarna kommer få springa mer än vad de annars skulle få göra.

  13. Förnuft och känsla

    Att döpa ett torg mitt i Bajenland till något sådant vore ju som att döpa om Norra Bantorget till Jimmie Åkessons Torg.
    Jag har inget emot personen ifråga, och det är möjligt att han förtjänar att staden uppmärksammar honom, men inte där.
    Gör om, gör rätt!

  14. Tomas, lägger du det här förslaget bara för att provocera Hammarbyare? Sven Tumba ska självklart hyllas. I mina ögon inget snack om saken. Men att göra det på den platsen är dels en krigsförklaring mot Hammarbyare, det är dela ovärdigt mot Sven Tumba då han kommer stå bland Hammarbyare och platsen/minnesmärket kommer ,utan att man har speciellt mycket bakom pannbenet förstår man detta, vandaliseras och häcklas.

    Tycker du lägger ett riktigt smutsigt och ogenomtänkt förslag, och det är ett hån mot Sven Tumba. Att använda en död legend för ditt egna intresse är smaklöst. Hoppas innerligt att du förstår att du gör fel, och sen byter förslag till en kvinna. Herregud, kan komma på 5st på rak arm, ändå fortsätter gubbsjukan… Riktigt pinsamt Tomas!

  15. Alltså fyfan.. Det här var fan droppen, jag tänker rösta på vänsterpartiet om du inte tar bort det här vidriga jävla förslaget

  16. Tycker det är så fruktansvärt ignorant mot både Sven Tumba och oss Hammarbysupportrar. Snacka om att du saknar all form av känsla när du lägger ett sådant här förslag. Gör om gör rätt!

    • jag har föreslagit att sven tumba ska
      hedrad på någon plats för sin sportsliga gärning. det är
      idrottsförvaltningen som sedan föreslagit en staty vid nya stadion. jag kommer att föreslå att platsen flyttas närmare hovet där han spelade sina hemmamatcher.

  17. Inte många rätt i skallen på dig TOMAS Fattar du inte att nå kommer ta bort statyn ändå om den kommer in i bajenland

    • Jag har föreslagit att en plats ska uppkallas efter Sven Tumba för hans idrottsliga gärning. Jag har inte föreslagit någon särskild plats eller någon staty utan det är ett förslag från Idrottsförvaltningen. Själv tycker jag att ngn plats närmare hovet vore bra efrtersom det var där han spelade sina hemmamatcher.
      mvh
      Tomas

  18. Märkligt, ändå börjar din inlägg med dessa ord:
    ”Jag lade ett förslag i kommunfullmäktige om att uppkalla torget framför den nya Stockholmsarenan efter idrottslegenden Sven Tumba”

    Berätta lite mer om den meningen….

    • ahh. jag förstår. slarvigt av mig. motionen jag lämnade in avser hela nya arenaonrådet. jag tycker emellerrtid att kopplingen till hovet är smartare och kommer att framföra det i den fortsatta privessen.

  19. Nu lirade ju tumba i och för sig nästan uteslutande alla sina matcher på stadion och bör definitivt inte vara i globenområdet. En staty vid stadion är väl bättre då, så blir alla glada. Vi bajare och djurgårdarna för den delen. Lite töntigt blir det att dif ska ha en staty bara för att vi får ett torg och staty efter en legend på RÄTT plats. Sluta lek rättvisa och ”ska ni ha så ska vi också ha”…

    • Men båda lagen ska ju dela den nya arenan och då är det väl en bra sak att uppmärksamma sportsmän från fler lag än ett. Jag börjar dessutom tröttna på den här uppdelningen i tidigare lag. Jag vill hedra stora idrottsprestationer och tycker att även andra stora profiler kan få plats runt nya Arenan. Jag överväger att föreslå en Hall of Fame, runt arenan så slipper vi en prestigekamp runt bara två lag. Det är många stora idrottsprofiler som platsar runt vår fina nya arena.

Kommentera

