Norrköping, Gamla stan och Venedig

Jag befinner mig mitt i Norrköpings äldsta industridelar som bevarats i centrum av staden. Ett modernt kongress center, Louis de Geer – hallen har skapats i en stor industrilokal.  Gamla vattendammar forsar vatten runt panoramafönstren. I ögonhöjd med kongressombuden hänger spännande anordningar som lyftkranar, stora kvarnhjul och broar som inspirerar till tankar om nutid och dåtid. Mitt i området ligger Arbetets museum sedan 15 år tillbaka och det som till en början var ett ensamt projekt i en död industrimiljö är nu omgivet av restauranger, eventlokaler och växande företag i helt nya branscher som energihushållning och presentationsteknik.

Norrköping har lyckats med något av de svåraste i en stad med anor, nämligen att utveckla sin historiska miljö till något modernt och väl fungerande, utan att riva bort själen i stadslandsskapet. Nu blomstrar de nya jobben mitt bland kongressgäster från när och fjärran i vackra industrilokaler av tegel.

I Stockholm har vi också lyckats behålla många fina miljöer, men alla är inte så väl utvecklade. Gamla stans unika medeltida stadsmiljö är ett exempel på en av Stockholms slumrande pärlor. Gamla stan fungerar någorlunda som boendemiljö trots sina 500 års historia. Moderniseringen av vatten, el och avlopp kom sent till gamla stan. Så sent som under 1970-talet fanns bostäder med utedass på gömda bakgårdar.

Idag är gamla stan en boplats som besöks av många turister. Vi är stolta över att få visa upp vårt vackra kulturarv. Det är internationellt uppseendeväckande att en medeltida stad fortfarande är i drift, men det är inte alltid det bästa vi visar upp i den här miljön. Vad händer om vi tänker oss in i upplevelsen av gamla stan genom turistens ögon?

Trafiken runt och i gamla stan är orimlig. Bilar kör runt som radiobilar på alla utrymmen, lagliga som olagliga, parkerar huller om buller, trängs och stångas. Affärerna längs turistgatorna har förvandats till turistfällor med tingel och tangel istället för kvalitet som hantverk eller konst. Kajerna längs Skeppsbron använder vi som parkeringsplats. De allra stiligaste historiska byggnaderna som Riddarholmskyrkan med anor från 1300-talet ligger skild från resten av en 6 filig motorled, Centralbron. Skeppsbron och Munkbron snurrar runt den gamla stadskärnan som en mindre ringled, fylld till bredden med köer morgon och kväll. Nu när Slussen ska byggas om projekterar dessutom Staden en åtta filer bred motorled från nya Slussen ned på Skeppsbron som ytterligare ökar belastningen på den unika miljön.

Ett annat synsätt kunde vara att utveckla den historiska miljön för att stärka Stockholms varumärke internationellt. Om vi jämför gamla stan t ex med Venedig så skulle den här miljön kring vår medeltida stad kunna bli ett internationellt känt resmål som ”måste” upplevas. Panoramat över Mälaren, Söders höjder till Saltsjön, de unika gavlarna mot saltsjön och Slottet som ses bäst från kryssningsfartyg på svaj. Men för att utveckla miljön i gamla stan till att bli ett erkänt turismmål för hela världen likt Venedig behövs ett annat synsätt på användningen av området.

Hur kan t ex trafiken ledas bort från gamla stan? Mitt förslag är att vi börjar med bilfria söndagar i gamla stan. Låt Stockholmarna och turisterna uppleva staden så som den en gång var innan vi fyllde alla ytor med bilar. Sen kan vi i lugnet och tystnaden börja njuta av de kanske vackraste kajerna i världen och börja en diskussion om hur vi vill utveckla Stockholms varumärke som turiststad.

Annonser

2 responses to “Norrköping, Gamla stan och Venedig

  1. jättefin skrivning om Norrköping, Venedig och Gamla stan

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s